Teleskop zachytil nejkratší gama záření pocházející ze supernovy

Záblesk byl zachycen dalekohledem Gemini North na Havajských ostrovech / Gemini Observatory, J. da Silva
Astronomové detekovali překvapivě krátké gama záření pocházející z výbuchu supernovy v galaxii vzdálené 6,6 miliardy světelných let. Trvalo pouze 0,6 sekundy. Zdá se, že kategorie gama záření budou potřebovat přehodnotit.

Gama záblesk (GBR) je událost, při níž je uvolněno obrovské množství energie ve formě gama záření. Během několika sekund GBR uvolní více energie než Slunce během své 10miliardové životnosti.

Existují krátké a dlouhé GBR. Krátké trvají necelé dvě sekundy a vznikají při sloučení binárních neutronových hvězd. Dlouhé GBR jsou přičítány výbuchům supernov. Mají trvání do 100 sekund.

Nedávný objev popsaný v Nature Astronomy, GRB 200826A, nejkratší gama záření pocházející z výbuchu supernovy, ukazuje svázanost kategorií GRB.

„Objev představuje nejkratší emisi gama záření způsobenou supernovou během kolapsu hmotné hvězdy. Trvalo to jen 0,6 sekundy. Stojí tak na pokraji mezi úspěšným a neúspěšným výbuchem gama záření,“ vysvětlil Tomás Ahumada, Ph.D kandidát na Marylandské univerzitě a Goddardově kosmickém středisku NASA.

Záblesk byl zachycen dalekohledem Gemini North na Havajských ostrovech observatoře Gemini díky jinému rychlému záření ZTF20abwysqy. Astronomové určili, že pochází z exploze supernovy nacházející se v galaxii ve vzdálenosti 6,6 miliardy světelných let.

Ahumada se domnívá, že některé záblesky supernov jsou tak krátké, neboť gama paprsky vycházející z pólů kolabujících hvězd nejsou dostatečně silné, aby z hroutící se hvězdy unikly. Některé kolabující hvězdy mohou údajně mít tak slabé gama paprsky, že neuniknou vůbec.

Objev také naznačuje, že některé GRB vytvořené supernovami se maskují jako krátké GBR, proto se neřadí mezi paprsky způsobené supernovami.