Jaderné hlavice mohou být poslední obrannou linií proti asteroidům

Nukleární hlavice jsou účinnou volbou obrany, zejména proti menším tělesům / Peter Rubin, NASA
Zbývá 18 dní do nárazu obřího asteroidu o velikosti Texasu do Země. Proto je do vesmíru vyslána skupina astronautů, která má za cíl umístit do nitra tohoto balvanu jadernou nálož. Již starší studie tento druh obrany ve filmu Armaggedon uváděly jako nedostatečný. Výpočty aktuální však ukázaly, že tato obrana efektivní být může.

V realitě bychom neposlali astronauty k blížícímu se asteroidu, ale odpálili raketu s jadernou hlavicí. Ta by jej roztříštila, problém však spočívá v tom, že těleso by na Zemi dopadlo stejně, pouze na více místech současně, což by pro nás mohlo být ještě horší.

Fyzici z Univerzity Johnse Hopkinse vytvořili modely, v nichž byla vypálena megatunová jaderná hlavice proti 100 metrů širokému asteroidu (asi pětina velikosti asteroidu Bennu). Analyzováno bylo pět různých drah příletu, přičemž zásahy raketou byly prováděny šest měsíců před pomyslným dopadem.

Výsledky hovoří tak, že pokud by došlo k roztříštění asteroidu šest měsíců před jeho dopadem, snížila by se jeho nárazová hmotnost na pouhé jedno procento. Kdyby byl zasažen dva měsíce před příletem, jeho nárazová hmotnost by klesla na 0,1 procenta.

Stále zde zůstává problém, totiž úlomky asteroidu, jejichž budoucí trasování je nesmírně obtížné určit, neboť na ně má kromě gravitace vliv mnoho dalších faktorů. Jakákoliv chyba, špatný výpočet, a místo jednoho výbuchu jich budeme mít na Zemi více a příliš si nepolepšíme.

Proto je na místě nechat i přes pozitivní zjištění aktuálních výpočtů jaderné hlavice až jako poslední možnost a blížící se asteroid se nejprve pokusit odklonit. To je již nějakou dobu diskutovaná, otestovaná metoda obrany.

„My jsme se zaměřili na studium pozdního narušení tělesa, které se rozpadne těsně předtím, než dopadne. Když máte mnoho času, obvykle třeba celé desetiletí, je obecně preferováno vychýlení objektu kinetickou nárazovou hlavicí,” řekl Patrick King, fyzik z Univerzity Johnse Hopkinse.

Nukleární hlavice tedy jsou účinnou volbou obrany, alespoň proti menším tělesům, ale až v poslední linii. Alespoň dokud se nenaučíme trasovat případné úlomky. Pozitivní je ale to, že pokud bychom zaznamenali blížící se asteroid příliš pozdě, stále bychom se mohli bránit.

Zdroj: Acta Astronautica