Pravěký červ s kusadly používal skořápky jako raci poustevníčci stovky milionů let před korýši

Hlavatci vynalezli způsob života moderních raků poustevníčků stovky milionů let před korýši / Pixabay
V období kambria před 543 až 490 miliony let nastala na Zemi exploze biologické rozmanitosti. Na souši i v moři se poprvé objevili předkové prakticky všech dnes známých živočichů.

Jedním z nich byl takzvaný „penisový” červ kmene hlavatců. Vědci zjistili, že i tento dravec se chránil před nebezpečím. A byl v tom vizionářský.

Tento červ dostal jméno po antickém bohu Priapovi, který byl jako bůh plodnosti zobrazován s obřím pyjem. Důvodem je tvar tohoto červa. Dnes žije asi 15 druhů dorůstajících několika centimetrů, ale v kambriu jich bylo moře plné.

Podle nálezů fosilií je zřejmé, že byli rozšířeni po celém světě. Hlavy měli lemované ostrými kusadly, jimiž dokázali přepůlit leckterou mořskou kořist.

Vědci nedávno objevili čtyři zkameněliny těchto červů v jižní Číně v ložiscích Guanshan z raného kambria. Zde se často najdou jak dochované skořápky, tak měkké, jinak u penisových červů vzácné tkáně.

Čtyři zkamenělí červi byli nalezeni v kuželových schránkách hyolitů, dlouho vyhynulé skupiny mořských živočichů. Jelikož šlo u všech čtyřech červů o schránky stejného druhu, vědci usuzují, že je používali k ochraně před jinými predátory.

Vypadá to, že hlavatci vynalezli způsob života moderních raků poustevníčků stovky milionů let před korýši.

Zdroj: Current Biology