Pod ledovým povrchem Saturnova měsíce může být tekutý oceán

Měření sondy Cassini ukázalo, že se při své rotaci měsíc podivně kymácí / NASA
Saturnův ledový měsíc Mimas má podle nových simulací teplotu své struktury dostatečnou k tomu, aby se pod jeho ledovým povrchem nacházel tekutý oceán.

Pokud by byly provedené modely potvrzeny, znamenalo by to, že se může voda nacházet i na dalších ledových měsících.

Saturnův měsíc Mimas, který obíhá prstencovou planetu ve vzdálenosti 185 520 kilometrů, je pokrytý ledem o tloušťce 20 kilometrů. Měření sondy Cassini americké agentury NASA v roce 2014 ukázalo, že se při své rotaci měsíc podivně kymácí. Vědci se na základě toho domnívali, že musí být pod tímto ledovým povrchem voda.

Od té doby se snažili najít důkaz, ale marně. Při pohledu na Mimas nejsou na snímcích patrné žádné známky po tekuté podpovrchové vodě. Nenaznačují to ani provedené modely o vzniku měsíce.

„Mimas je od pohledu malá, mrtvá a studená skála,” uvedla hlavní autorka studie publikované v časopise New Scientist Alyssa Rhodenová, která se rozhodla dokázat, že měsíc o rozloze Španělska podpovrchový oceán mít nemůže.

Se svým týmem simulovala, jaký vliv by na ledovou kůru měsíce mělo roztahování a slapové zahřívání jeho nitra vlivem gravitace Saturnu. Ohřev by podle výsledků byl dostačující k tomu, aby umožňoval existenci tekutého oceánu v hloubce 28 kilometrů pod ledem, který by neroztál, ani nepopraskal.

Vzhledem k tomu, že Mimas není geologicky aktivní, byl by to v případě potvrzení nečekaný nález. Pokud by měl Mimas oceán, mohla by se masa tekuté vody skrývat pod povrchem jakéhokoliv zamrzlého měsíce.

Zdroj: New Scientist, Inentertainment