Jádro Země se podle nové vědecké studie ochlazuje rychleji, než se předpokládalo

Atmosféra Země otepluje, její jádro se ovšem naopak ochlazuje / T. Benesch, J. Carns, NASA
Zatímco se atmosféra Země otepluje, její jádro se naopak ochlazuje. Podle nové studie k tomu dochází rychleji, než si vědci mysleli. Naše planeta se tak s největší pravděpodobností stane neobyvatelnou ještě dlouho předtím, než se z ní stane pustý svět, jakým je Merkur nebo Mars.

Rozžhavené jádro Země se ochlazuje. Jakmile ztuhne, její geologická aktivita se zastaví. Z naší planety se stane skalnatá pustina neschopná hostit život. Podle nové studie, jejíž výsledky byly publikovány v časopise Earth and Planetary Science Letters, k tomu dojde dříve, než jsme si mysleli.

Mezinárodní tým vědců pod vedením švýcarské univerzity ETH Zurich ozařoval krystal bridgmanitu pulzními lasery, díky čemuž dosáhl podle informací webu Express tepelných a tlakových podmínek srovnatelných s těmi v zemském spodním plášti.

Bridgmanit je minerál, který se nachází mezi vnějším tekutým jádrem a roztaveným fluidním spodním pláštěm. Vědci se domnívali, že klíčem k pochopení ochlazování vnitřní zemské struktury je právě tento „hraniční” minerál.

„Toto měření nám ukázalo, že je tepelná vodivost bridgmanitu asi 1,5krát vyšší, než se předpokládalo,” vysvětluje vědec Motohiko Murakami z ETH Zurich. Tepelný tok postupující z jádra do pláště je proto větší a ochlazování nitra naší planety rychlejší.

Proces ochlazení může navíc zrychlit, pokud se v důsledku klesajících teplot změní bridgmanit na tepelně vodivější post-perovskit (vysokotlaká fáze křemičitanu hořečnatého). Čím více tohoto minerálu se bude na hranici jádra a pláště vyskytovat, tím rychleji geologická aktivita Země vyhasne. „Naše výsledky by nám mohly poskytnout nový pohled na vývoj dynamiky Země,” pokračuje Murakami.

„Naznačují, že stejně jako Merkur a Mars, také Země chladne a stává se neaktivní mnohem rychleji, než se očekávalo.” Není ale jasné, o jak velké rychlosti vědci hovoří. Stále je toho mnoho, co o zemském nitru a procesech, které se tam odehrávají, nevědí.

Postupné chladnutí a přeměna Země je v lidském měřítku stále pomalým procesem. Země bude pravděpodobně neobyvatelná mnohem dříve. Za pět miliard let Zemi pohltí Slunce, z něhož se stane rudý obr. Ještě předtím, o čtyři miliardy dříve, se však veškerý život na Zemi uvaří.

Zdroj: Express, Earth and Planetary Science Letters