Podle nové studie je teoreticky možné cestovat časem i bez paradoxů

Již Einsteinova obecná teorie relativity předpovídala existenci časových smyček / Pixabay
Otázka, jestli je možné cestovat v čase, vědce nepřestává fascinovat. Z řady známých filmů víme o existenci paradoxů, které s sebou cestování časem přináší. Například – pokud se vrátíte v čase a zabráníte setkání svých rodičů, můžete se vůbec narodit?

Student fyziky Germain Tobar z Queenslandské univerzity v Austrálii přišel v nové studii, publikované v časopise Classical and Quantum Gravity, s výpočty, podle kterých je cestování časem teoreticky možné bez jakýchkoli paradoxů.

„Klasická dynamika říká, že pokud známe stav systému v určitém čase, můžeme tím zjistit celou historii tohoto systému. Einsteinova obecná teorie relativity však předpovídá existenci časových smyček, kdy se událost může nacházet jak v minulosti, tak v budoucnosti. To teoreticky staví myšlenky dynamiky na hlavu," popsal Tobar.

Jeho nové výpočty ukazují, že se časoprostor může potenciálně přizpůsobit tak, aby se vyhnul všem paradoxům. Pokud jste si dříve představili cestovatele v čase, který se přenese do minulosti, aby zastavil šíření nemoci a povedlo by se mu to, tak žádná nemoc, kvůli které do minulosti cestoval by poté neexistovala. Alespoň podle staré teorie.

Tobar ale přišel s myšlenkou, že nemoc by stejně vypukla nějakým jiným způsobem, jinou cestou, čímž by se onen paradox odstranil. Ať by cestovatel v čase tedy udělal cokoli, nemoc by nezastavil.

Pro někoho, kdo se nezajímá o matematiku, není snadné do Tobarových myšlenek proniknout. Zabývá se v nich totiž vlivem deterministických procesů na libovolný počet oblastí časoprostorového kontinua a ukazuje, jak se mohou obě uzavřené časové křivky, předpovězené Einsteinem, shodovat s pravidly svobodné vůle a klasické fyziky.

„Výpočty sedí a výsledky jsou jako ze science fiction," popsal novou studii fyzik Fabio Costa z Queenslandské univerzity, který na výzkum dohlížel. Výzkum vyřešil problém i s hypotézou, že cestování časem je možné, ale cestovatelé časem by byli omezeni v tom, co dělají, aby nevytvářeli žádné paradoxy. V novém modelu mají cestovatelé časem svobodu dělat, co chtějí, ale paradoxy ani tak nevznikají. „Ať se snažíte vytvořit jakýkoli paradox, události se vždycky přizpůsobí samy, aby se vyhnuly jakýmkoli nesrovnalostem," řekl Costa.

Zatímco ale čísla a výpočty sedět mohou, skutečné ohýbání prostoru a času, které je k cestování časem nezbytné, zůstává v nedohlednu. Všechny stroje času, které by to umožnily, zatím existují pouze ve výpočtech na papíře a v hlavách filmových scénáristů. Alespoň prozatím.

Zdroj: Classical and Quantum Gravity, ScienceAlert