Průlom v autonomní dopravě. Tramvaj od Škodovky jezdila v Tampere zcela bez řidiče

Potenciál digitálních technologií změnit veřejnou dopravu je obrovský / Škoda Group
Škoda Group dosáhla průlomového úspěchu. V tramvajovém depu v Tampere předvedla první funkce svého ekosystému Smart Depo, díky kterým škodovácká tramvaj poprvé úspěšně absolvovala automatizovaný pohyb v různých scénářích – a to zcela bez přítomnosti řidiče.

Tento úspěch přichází pouhý rok po oznámení vývoje projektu a znamená významný krok směrem k plné autonomii. Škodovka, lídr v oblasti vývoje digitálních technologií pro vozidla veřejné dopravy, uskutečnila vývoj systému v České republice, a to za podpory Skupiny PPF, bez jejíž důvěry by tento pokrok nebyl možný.

Demonstrace v depu dopravního podniku Tampereen Ratikka ukázala tramvaj, která plnila komplexní úkoly zadávané na dálku prostřednictvím serverové aplikace. Vozidlo se bez zásahu řidiče automaticky pohybovalo po depu, a to včetně průjezdu mycí linkou. Samostatně reagovalo i na překážky na kolejích, a to díky systému ATO a antikoliznímu systému ACS, které Škoda vyvinula speciálně pro tramvaje.

„Minulý rok jsme představili vizi Smart Depa. Díky stabilní podpoře investora a intenzivní práci našich vývojářů jsme za pouhý rok dokázali vizi přetavit ve skutečnost. Úspěšná demonstrace automatického posunu a jeho reakcí v ekosystému Smart Depa pro nás znamená další krok na cestě k plně autonomní tramvaji,“ říká Jiří Liberda, Digital Managing Director ve Škoda Group.

Potenciál digitálních technologií změnit veřejnou dopravu je obrovský. Minimalizací lidských chyb, optimalizací služeb a snížením provozních nákladů Škodovka definuje současnost i budoucnost veřejné dopravy.

Její Smart Depo integruje již existující a nově vyvinuté technologie do uceleného ekosystému a automatizuje rutinní procesy s cílem zvýšit efektivitu a bezpečnost depa. Tato automatizace redukuje potřebu manuálních zásahů, zvyšuje bezpečnost, a v konečném důsledku optimalizuje náklady.

Škoda Group dlouhodobě spolupracuje s dopravním podnikem Tampereen Ratikka na vývoji a testování digitálních technologií. Pro tyto účely vzniklo ve spolupráci s dalšími organizacemi tzv. Lyyli Living Lab – vývojové, experimentální, testovací a marketingové prostředí.

V tomto prostředí hraje důlěžitou roli tramvaj Škoda Smart Artic X34, do které lze instalovat nová řešení a získávat okamžitou zpětnou vazbu v reálném provozu. Na podobných aktivitách Škoda Group pracuje také v České republice, konkrétně v rámci memoranda o spolupráci na autonomní mobilitě v Plzni.

Zdroj: Škoda Group, Tampereen Ratikka

Mohlo by vás zajímat

Reklama