Řidiči v Česku riskují dojížděním zimních plášťů v létě

Z hlediska bezpečnosti může být jízda na nevhodných pláštích riziková / Pixabay
Od začátku dubna přestává platit nařízení o povinném používání zimních pneumatik v zákonem daných případech. 21 procent českých řidičů ale používá zimní pláště i v létě a praktikují tzv. „dojíždění“.

Průměrný český řidič ujede za rok přibližně 15 200 kilometrů, z toho větší porce připadá na letní sezonu, která je delší. Letos však bude nájezd řidičů nižší kvůli pandemii koronaviru a opatřením, která omezují cestování. Postupně ale bude docházet ke zmírňování restrikcí a motoristé budou moci opět vyrazit na silnice.

Čeští řidiči si při přezouvání ze zimních pneumatik na letní počínají většinou zodpovědně a s výměnou plášťů čekají až na dobré počasí. I přesto z průzkumu společnosti Continental vyplývá, že motoristé jsou v tomto ohledu důslednější před zimou, kdy na zimní pneumatiky přezouvá 92 procent z nich.

Na počátku letní sezony však více šoférů váha a přemýšlí, jak ušetřit za přezutí i za další sadu plášťů a to i přesto, že najedou proporčně daleko více kilometrů než v zimě. To potvrzují i výsledky průzkumu, podle kterého volí správné letní obutí jen 78 procent majitelů vozidel.

Více než pětina Čechů praktikuje tzv. „dojíždění“, kdy jezdí i v létě na zimních pneumatikách, čímž mohou riskovat nejen svoji bezpečnost, ale ohrožují ostatní účastníky silničního provozu. Dojíždění je velmi oblíbené u řidičů, jejichž zimní pneumatiky mají dezén menší než 4 milimetry a nemohou je tak použít pro další zimní sezonu.

Zákon sice používání zimních pneumatik v termínu mezi 1. dubnem až 31. říjnem nezakazuje, z hlediska bezpečnosti může však být jízda na nevhodných pláštích riziková, protože zimní pláště jsou konstruované na jízdu v nižších teplotách a jejich vlastnosti nejsou v létě optimální.

Mohlo by vás zajímat

Reklama