Málokdo již dnes ví, proč jsou vlastně v letadlech okna oválná

S rostoucí cestovní rychlostí v letectví se přišlo na to, že roh je přirozenou konstrukční slabinou / Pixabay
Konstrukce letadel vychází zejména z požadavků na maximální bezpečnost cestujících, u některých prvků a komponent byste ovšem ani nečekali, co mohou ve vysokých rychlostech způsobit. Dopravní letadlo si například s jinými než oválnými okny už dnes neumíme ani představit, nebylo tomu tak ale vždy.

Konstruktéři se k tomuto tvaru uchýlili až kvůli vážným nedostatkům, jež s sebou hranatá okna ve vztahu ke konstrukčním vlastnostem letounů přinášela. Vývoj podoby oken letadel se dokonce neobešel bez několika vážných havárií.

Až koncem šedesátých let minulého století se objevila v provozu první letadla se zaoblenými okny, nebylo to ovšem pouze z estetických důvodů. Skutečný důvod, který donutil konstruktéry navždy změnit design létajících strojů, je překvapivě jiný.

Pokud by u dnešních letadel, která létají cestovní rychlostí přes 800 km/h, byla okna s klasickými hranatými rohy, hrozilo by cestujícím vážné nebezpečí.

S rostoucí praxí, zkušenostmi a hlavně cestovní rychlostí v oblasti letectví se přišlo na to, že roh je přirozenou konstrukční slabinou. Taková slabina při velké námaze, které jsou materiály při provozu letadel vystavovány, může mít katastrofické následky.

Podívejme se tedy trochu do historie letectví. První tryskové letadlo s čtvercovými okny bylo de Havilland Comet, které bylo zároveň prvním komerčním letounem s tímto typem pohonu a ve své době znamenalo průlom v letecké dopravě. V prvním roce provozu letadlo Comet přepravilo do té doby neslýchaných 30 000 cestujících včetně tehdejší britské královny Elizabeth a princezny Margaret.

Moderní proudové motory umožnily Cometu létat mnohem lépe, než to uměli jeho konkurenti. Letoun dokázal rychle vystoupat do výšky nad 30 000 stop a cestovní rychlost zvýšit o dvojnásobek, což ve své době znamenalo doslova revoluci v komerčních letech.

Až do roku 1953 opouštělo Británii každý týden 10 Cometů, které směřovaly do Johannesburgu, Tokia, Singapuru a Kolumbie. S revolučním strojem létaly převážně velké aerolinky jako Air India nebo Pan Am. V roce 1954 se však Cometu přihodily dvě děsivé nehody. Záhadné havárie letů 781 z Říma a 201 do Johanesburgu si vyžádaly 56 lidských obětí. Obě havárie téhož stroje spojovala příčina pádu - letadlo se bez varování rozlomilo za letu. 

Až detailním vyšetřováním se zjistily závažné strukturální nedostatky v konstrukci trupu letounu. Letadlo se totiž rozlomilo za letu poté, co v pravých úhlech rohů oken působil obrovský tlak. V rohové části konstrukce byl naměřen zhruba třikrát až čtyřikrát vyšší tlak než na ostatních částech letounu.

Toto zjištění donutilo výrobce de Havillanda, aby změnil konstrukci svého Cometu a vybavil ho tlaku mnohem odolnějšími oválnými okny se zesílenou tlouštkou. Nakonec tento trend převzali všichni ostatní výrobci letadel na světě.

Zdroj: modernairlines.com

Mohlo by vás zajímat

Reklama