Dinosauři prosperovali díky sopečným erupcím. Deště trvaly až dva miliony let

První dinosauři měli rozměry kočky / Pixabay
Zní to paradoxně, ale dávné nadvládě dinosaurů pomohl ničivý nástroj přírody, sopky. Četné erupce totiž zapříčinily podle nové studie změnu klimatu, díky níž nastaly vydatné deště, a dinosauři vyplnili prostor po druzích, jež se nepřizpůsobily.

První dinosauři měli rozměry kočky. Jejich evoluci ale ovlivnily čtyři vulkanické události, které vedly ke dva miliony let trvajícímu vlhkému klimatu s velmi častými srážkami.

Vědci z Birminghamské univerzity v Británii analyzovali vrstvy sedimentu v čínské Jiyuánské pánvi. Tyto vrstvy zahrnovaly sopečný popel datovaný do období před 234 až 232 miliony let, což odpovídá Karnské pluviální epizodě, události vymírání života na Zemi v důsledku sopečných erupcí a měnícího se klimatu.

Předchozí výzkumy prokázaly skok v globálních teplotách, vlhkosti, srážkách a transformaci mořského života. Postrádaly však podrobnosti týkající se toho, co tyto změny způsobilo.

Britští vědci našli v sedimentu rtuť, jeden z důkazů sopečné erupce. Podle rekonstrukce sopečných událostí napumpovaly vulkány do atmosféry obrovské množství oxidu uhličitého. Díky tomu se zvýšily teploty, ale zároveň se spustil hydrologický cyklus s četnými srážkami.

Mnoho druhů sice vyhynulo, ale začalo se dařit jiným suchozemským rostlinám, želvám a dinosaurům, kteří v tomto období začali růst. Výzkum ukazuje, že Karnská pluviální epizoda se skládala ze čtyř impulsů s významnými dopady na změnu životního prostředí. Každá epizoda byla vyvolána masivními sopečnými erupcemi.

Údaje o rtuti a uhlíku dohromady naznačují, že nešlo o náhodnou občasnou sérii erupcí, ale jeden velký zdroj pravidelného vulkanismu na mikrokontinentu Wrangellia na území dnešní Britské Kolumbie a Aljašky.

Zdroj: PNAS