Hyundai Kona, jeden z nejoriginálnějších elektromobilů současnosti s dostatečným dojezdem

 
Další 2 fotografie v galerii
Kona Electric nejenom sportovně vypadá, ona skutečně jako sporťák jezdí / Marek Kuřina
Elektromobily už dávno nejsou malá, nevzhledná a málo výkonná posunovadla s řadou omezení. To zcela jednoznačně potvrzuje model Kona automobilky Hyundai, který nabízí nejenom dojezd až 484 kilometrů na jedno nabití, ale především i překvapivě vysoký výkon hodící se k jeho sportovně laděnému designu.

Ze všeho nejvíce nám Kona Electric při našem testování připadala jako takový malý futuristický sporťák z filmu o relativně vzdálené budoucnosti. A Kona je skutečně originální každým coulem, prostě nic podobného na trhu v současnosti nenajdete.

Na první pohled nás zaujala kompaktnost karosérie, kdy například přední maska má zcela zakrytý chladič a velmi neotřele zabudované LED osvětlení. Překvapivě se do přední části povedlo výrobci zabudovat i nabíjecí zásuvku, která bývá většinou na boku. Je to praktické, jen na toto umístění musíte myslet při vjezdu k nabíjecí stanici.

A Kona Electric nejenom sportovně vypadá, ona skutečně i jako sporťák jezdí. Předjíždění na dálnici ani ve vyšších rychlostech není problémem díky zabudovanému elektromotoru, jenž poskytuje výkon 150 kW (204 koní) a točivý moment 395 Nm. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládl model opakovaně za necelých osm sekund, což je na elektromobil výborný výkon.

Vybrat si můžete ze dvou různých verzí motorizace, buď s trakčním akumulátorem s kapacitou 39,2 kWh a dojezdem 305 km nebo se 64 kWh verzí, která nabízí zmíněný dojezd až 484 km na jedno nabití. My jsme testovali druhou variantu, kterou bychom vzhledem k dojezdu téměř 500 kilometrů doporučovali ke koupi.

Ověřili jsme si dojezd na dálnici D11 mezi Prahou a Hradcem Králové, vliv na dojezd neměla ani tak dynamická jízda, kdy jsme motor skutečně nešetřili. Na stav baterie mělo vliv spíše zapnutí klimatizace, která byla v tu chvíli jediným skutečným "žroutem" energie.

Naštěstí Kona Electric umožňuje relativně rychlé dobití baterie: pokud využijete služeb rychlonabíjecí stanice se stejnosměrným proudem o výkonu 100 kW, dobití lithium-iontového polymerového trakčního akumulátoru trvá pouze necelých 50 minut (z kapacity 10 % na kapacitu 80 %). Při připojení k 50kW stanici se baterie plně dobije přibližně za hodinu a půl.

Kokpit řidiče je jednoduchý až strohý, přesto praktický a vše se snadno ovládá. Například přepínat mezi jízdou vpřed, neutrálem, zpátečkou a parkováním můžete rychle pomocí tlačítek, umístěných na středové konzole.

Model je vybaven tak, že umožňuje skutečně pohodlnou a bezpečnou jízdu. Nechybí automatická klimatizace, nebo vyhřívaná i větraná sedadla. Určitě při parkování oceníte zobrazování zadní kamery na hlavním dotykovém displeji, praktický je také průhledový head-up displej, na který se promítají důležité informace, jako je rychlost, navigační příkazy a varování, a to přímo do řidičova zorného pole.

Dotykový 10,25palcový displej je centrem ovládání, ocenili jsme ovšem, že řada tlačítek zůstala jako "fyzická", například ovládání hlasitosti nebo přepínání do navigačního módu.

Kona Electric se k té již zmíněné futuristické budoucnosti blíží nejenom přes povedený design, ale také řadou velmi pokročilých funkcí, například možností ovládat hlasem nastavení klimatizace nebo vyhřívání zrcátek či volantu.

Zaujali nás i takové vychytávky, jakým je například dálkové nastavení klimatu ve vozu. Pokud je venku zima, tak si můžete přes svůj smartphone naplánovat čas, kdy byste chtěli auto předehřát, rozmrazit okna nebo aktivovat elektrické vyhřívání volantu.

Zmíněnou bezpečnou jízdu umožňuje hned několik elektronických pomocníků jako třeba asistent pro sledování mrtvého úhlu. K dispozici je také asistent pro jízdu v pruzích, který udržuje vůz vycentrovaný ve svém jízdním pruhu. Model Kona Electric si můžete pořídit v nejlevnější výbavě za 789 990 Kč.

Mohlo by vás zajímat

Reklama