Paleontologové hledají v kostech dinosaura DNA, Jurský park se zatím ovšem nekoná

Pokud by skutečně našli odborníci DNA, byla by asi chemicky změněna / Pixabay
Vědci mají podezření, že v kostech pravěkého opeřeného dinosaura našli stopy po DNA. Pokud mají pravdu, byl by to unikátní a důležitý nález, protože by mohl vést ke schopnosti odhalovat genetické sekvence u dalších vyhynulých tvorů.

DNA nacházející se uvnitř chromozomů vně jádra buňky. Již dříve vědci uváděli, že našli struktury buněčných jader ve fosilních rostlinách a řasách, které byly datovány miliony let zpět do minulosti.

Tyto nálezy jsou ale kontroverzní. Je totiž těžké rozeznat zkamenělé jádro od náhodné mineralizace, k níž došlo během procesu zkamenění.

V nové studii vědci porovnali zkamenělé chrupavky opeřeného dinosaura rodu Caudipteryx, který měl buňky podobné moderním kuřatům.

Ve chrupavce našli struktury, které vypadají jako chromatin nebo vlákna DNA a bílkovin. „Musíme provést další výzkumy o tom, co se stane s DNA a chromozomy po buněčné smrti,” řekla Emily Carlisleová, doktorandka studující mikrofosilie na Bristolské univerzitě.

Jak upozorňuje vedoucí studie Alida Bailleulová z Čínské akademie věd, nejsme blízko oživení dinosaurů, jak jsme to viděli v Jurském parku. Pokud by skutečně našli odborníci DNA, byla by chemicky změněna.

Jakmile by ale dokázali paleontologové identifikovat chromozomy ve zkamenělinách, mohou také najít skryté sekvence DNA, což by pomohlo s výzkumy fyziologie dinosaurů.

Zdroj: Communications Biology