Astronomové zjistili, že asteroid Ryugu je jen vyhaslá kometa bez těkavých látek

Ryugu má vysokou koncentraci organické hmoty, což asteroidu neodpovídá / JAXA
Asteroid Ryugu byl objeven v roce 1999 a od té doby byl zkoumán astronomy. V nedávné studii astronomický tým analyzoval vzorky dopravené na Zemi japonskou kosmickou agenturou JAXA.

Zjistili, že Ryugu není asteroid, ale vyhaslá kometa, která postupně přišla o své těkavé látky. Agentura JAXA v roce 2014 k asteroidu vyslala kosmickou loď Hayabusa II, která jej zhruba rok studovala z oběžné dráhy.

Na jeho povrch dokonce vyslala čtveřici roverů. Když v prosinci roku 2020 proletěla kolem Země, upustila vzorky odebrané horniny z povrchu Ryugu. Mise vedla k potvrzení, že Ryugu není monolitický asteroid, ale hromada sutin a jeho tvar je určován jeho rychlou rotací, píše web ScienceAlert.

Podle široce přijímaných teorií došlo ke srážce dvou větších asteroidů. Kolize vygenerovala množství úlomků, které poslepovala gravitace a vznikl Ryugu. Autoři aktuální studie publikované v časopisu Astronomical Journal Letters upozorňují, že Ryugu má vysokou koncentraci organické hmoty, což asteroidu neodpovídá. Předpokládá se, že komety obsahují organickou hmotu vznikající v mezihvězdném prostoru a ukládající se do hornin při sublimaci ledu.

Vyhaslou kometu také naznačuje velmi rychlá rotace Ryugu. „Sublimace ledu způsobuje, že jádro komety ztrácí hmotu a zmenšuje se, což zvyšuje rychlost její rotace,” vysvětlují autoři práce a dodávají, že tato rotace pak ovlivňuje tvar objektu, jaký vidíme u Ryugu.

Vědci také vysvětlují, jak může vzniknout vyhaslá kometa. Této kategorii objektů říkají Comet Asteroid Transition (CAT) a ve vesmíru jich bude více, i když není snadné je rozeznat od klasických asteroidů.

Komety se rodí v odlehlých koutech Sluneční soustavy. Zatímco asteroidy jsou kamenné, komety se skládají z ledu, prachu a zamrzlých těkavých látek, jako je vodní led, zamrzlý oxid uhličitý, čpavek, metan a oxid uhelnatý.

Když kometa prolétá kolem Slunce, dochází k sublimaci zamrzlých plynů. Uvolňují se prachová zrnka a tvoří se kometární ocas - koma. Pokud však kometa proletí kolem Slunce vícekrát, může se stát, že ztratí těkavé látky a změní se v mrtvý kámen, vyhaslou kometu. Podle numerických simulací byla Ryugu kometou po dobu asi deseti let.

Zdroj: ScienceAlert, Astronomical Journal Letters