- Lukáš Bauer
- Doprava
- 06. října 2025
- 17:10
Autoprůmysl na konci prázdnin v Evropě posílil, roste zájem o hybridní automobily
Nejrychleji rostl zájem o hybridní automobily. Vyplývá to z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). V srpnu byl mezi hlavními evropskými trhy nejvyšší růst zaznamenán ve Španělsku (+17,2 %). V Německu přibylo 5 %, ve Francii 2,2 %, zatímco v Itálii se počet nově registrovaných aut snížil o 2,7 %. Česká republika vykázala růst o 3,1 %.
Lídrem evropského trhu zůstala skupina Volkswagen, která v srpnu prodala přes 190 tisíc aut (+6,3 %) a dosáhla podílu 28,1 %. Součástí skupiny je i Škoda Auto – ta si připsala růst 5,5 % a podíl 6,8 %. Druhá největší automobilka Stellantis po více než roce zaznamenala opět růst, když její prodeje stouply o 3,4 %, i když za celý rok jsou zatím o 8,9 % nižší.
Z čínských značek se opět výrazně prosadila BYD, která už druhý měsíc za sebou prodala více vozů než Tesla. Oproti loňskému srpnu BYD ztrojnásobila prodej, zatímco Tesla zaznamenala pokles o 36,6 %. Za celý rok ale Tesla stále drží vyšší objem prodejů – její podíl na trhu je 1,2 %, u BYD 0,9 %.
Elektromobily tvořily od ledna do srpna 15,8 % všech registrací (loni 12,6 %), což znamená růst prodejů o 24,8 %. Hybridní vozy (HEV) měly podíl 34,7 % (+16,4 %) a plug-in hybridy (PHEV) se dostaly na 8,8 % (+27,2 %). Hlavní rozdíl spočívá v tom, že PHEV lze nabíjet ze sítě, mají větší baterii a zvládnou delší čistě elektrický provoz. HEV naopak spoléhají na menší baterii, která se nenabíjí ze sítě a funguje jen jako doplněk spalovací jednotky.
Tržní podíl vozidel se spalovacími motory spadl na 37,5 % z loňských 47,6 %. Benzinové vozy se propadly o 19,7 % a dieselové dokonce o 25,7 %. Přesto zůstává benzin druhým nejoblíbenějším typem pohonu – jeho podíl činí 28,1 %.
Evropa je pod tlakem, v Česku je situace lepší
Evropské automobilky čelí hned několika tlakům – americkým dovozním clům, sílící čínské konkurenci i složitým emisním předpisům. Reakcí je širší nabídka PHEV, které jsou levnější než čistě elektrické vozy a zároveň firmám pomáhají plnit emisní normy. Podle agentury Reuters tento přístup využívají i čínské značky, aby omezily dopady evropských cel na elektromobily vyráběné v Číně a oslovily spotřebitele, kteří k čínským autům přistupují s nedůvěrou.
Na českém trhu je situace příznivější než v celé EU. Podle Jaroslava Kumbery z Raiffeisen – Leasing je to pozitivní zpráva pro všechny napojené na český automobilový sektor:
"V rámci pokračující generační obměny pohonných jednotek potvrzují i naše interní data výrazný nárůst hybridních vozidel – jejich podíl se za sledované období v roce 2025 více než zdvojnásobil. Zákazníci tak zjevně hledají kompromis mezi výhodami elektromobilů a tradičních spalovacích motorů. Na druhou stranu stojí za zmínku, že v roce 2025 si Česko drží největší podíl registrací nových dieselových aut z celé EU,“ uvedl Kumbera.
K aktuální situaci se vyjádřil také Jan Slabý z poradenské společnosti Ecovis: "Hybridy jsou v tuto chvíli hlavním tahounem. K plné elektrifikaci v Evropě dochází pomaleji oproti politickým přáním, a to kvůli chybějící infrastruktuře, závislosti na Číně ve výrobě baterií i geopolitickým změnám. Evropa se musí vypořádat se svou významnou závislostí na automobilovém průmyslu i s čínským dumpingem.“
Zdroj: Evropské sdružení výrobců automobilů, Raiffeisen – Leasing


Sdílení
Twitter
Komentáře
Email