- Martin Pokorný
- Doprava
- 03. října 2018
- 12:15
Díky novému antikoliznímu systému se s tramvají již v Praze jen tak nesrazíte
Testy byly prováděny na tramvaji typu T6A5 v areálu Opravny tramvají v Malešicích. Antikolizní systém by měl zabránit železničním nehodám, tedy v pražské dopravě mezi tramvajemi.
Zatím není v městské tramvajové dopravě plošně zaveden. Pokud bude systém funkční, počítá se s dalším testováním v provozu na vybraných tramvajích.
Na výběru vhodného systému a jeho zprovoznění spolupracuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) s ČVUT. Pokud bude toto vybrané zařízení vyhovovat požadavkům pro městskou tramvajovou dopravu a splňovat požadované funkce, bude podle zástupců DPP testování a schvalovací proces ukončen po šesti měsících.
Samotný systém funguje na principu směrových antén a komunikačním přenosu krátkých datových zpráv mezi jednotlivými vozidly. Podle nastavených kritických parametrů pak toto zařízení vyhodnocuje míru rizika srážky tramvaje a varuje řidiče tramvaje.
U starších typů tramvají lze toto varování zajistit akustickým signálem a u nových tramvají může tento antikolizní systém zastavit tramvaj zcela bez zásahu řidiče. Zařízení pro účely testování poskytla americká firma Protran Technology.
V budoucnu chce DPP tento systém rozšířit o podobná zařízení, která se používají v autonomním řízení u aut tak, aby detekoval i ostatní vozidla, případně i chodce, což bude ovšem složitější záležitost, protože tramvaj má oproti automobilům velmi odlišné a specifické jízdní a brzdné vlastnosti (pro představu při rychlosti 40km/h na rovné koleji a neobsazené tramvaji cestujícími dokáže zastavit souprava, při použití všech brzdných systémů, až ve vzdálenosti cca 18 metrů).
Sdílení
2
Twitter
Komentáře
Email