Díky novému antikoliznímu systému se s tramvají již v Praze jen tak nesrazíte

 
Další 1 fotografie v galerii
Testy probíhaly na několika tramvajích typu T6A5 / Pixabay
Silniční doprava nejenom v Praze neustále houstne, proto jakýkoliv způsob upozornění na blížící se nehodu bude pro řidiče jistě přínosem. Nyní možná bude pražská doprava plynulejší, protože v Dopravním podniku hl. m. Prahy proběhly již minulý měsíc první testy antikolizního systému tramvají.

Testy byly prováděny na tramvaji typu T6A5 v areálu Opravny tramvají v Malešicích. Antikolizní systém by měl zabránit železničním nehodám, tedy v pražské dopravě mezi tramvajemi.

Zatím není v městské tramvajové dopravě plošně zaveden. Pokud bude systém funkční, počítá se s dalším testováním v provozu na vybraných tramvajích.

Na výběru vhodného systému a jeho zprovoznění spolupracuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) s ČVUT. Pokud bude toto vybrané zařízení vyhovovat požadavkům pro městskou tramvajovou dopravu a splňovat požadované funkce, bude podle zástupců DPP testování a schvalovací proces ukončen po šesti měsících.

Samotný systém funguje na principu směrových antén a komunikačním přenosu krátkých datových zpráv mezi jednotlivými vozidly. Podle nastavených kritických parametrů pak toto zařízení vyhodnocuje míru rizika srážky tramvaje a varuje řidiče tramvaje.

U starších typů tramvají lze toto varování zajistit akustickým signálem a u nových tramvají může tento antikolizní systém zastavit tramvaj zcela bez zásahu řidiče. Zařízení pro účely testování poskytla americká firma Protran Technology.

V budoucnu chce DPP tento systém rozšířit o podobná zařízení, která se používají v autonomním řízení u aut tak, aby detekoval i ostatní vozidla, případně i chodce, což bude ovšem složitější záležitost, protože tramvaj má oproti automobilům velmi odlišné a specifické jízdní a brzdné vlastnosti (pro představu při rychlosti 40km/h na rovné koleji a neobsazené tramvaji cestujícími dokáže zastavit souprava, při použití všech brzdných systémů, až ve vzdálenosti cca 18 metrů).

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama