Moderní automobily monitorují každý pohyb řidiče, kam ale odesílají nasbíraná data?

Analýza pomocí technologie sledování řidiče by mohla například pomoci zapnout topení / Pixabay
Desítky výrobců automobilů vkládají do svých vozů kamery a budou schopni analyzovat chování řidiče a cestujících. Tvůrci těchto systémů tvrdí, že mohou upozornit na ospalé řidiče. Výrobci automobilů ale mohou také shromážďovat anonymní data a prodat je inzerentům.

Automobily jsou stále chytřejší. Přestože se mnoho z nich soustředí na sledování silnice vpředu, jsou připraveny také začít analyzovat řidiče a cestující. Na CES, mezinárodní výstavě spotřební elektroniky v Las Vegas, se představily společnosti, které předvádějí vnitřní kamery, které sledují a analyzují řidiče, cestující a objekty v automobilech. Výrobci automobilů tvrdí, že tím zvyšují bezpečnost.

Aktivisté z oblasti ochrany soukromí ale upozorňují, že by kamery mohly být využity k vydělávání peněz tím, že analyzují každý pohyb. Dokonce mohou sledovat pohled cestujícího, aby zjistily, na jaké reklamy se dívá, a zaznamenávat emoce lidí prostřednictvím výrazů obličeje.

Důležitá technologie pro autonomní vozy 

Přestože současné systémy nenahrávají konverzaci, aktivisté se obávají, že by v dalších verzích mohlo přibýt i toto. Technologie snímačů v automobilu je důležitá pro plné nasazení vozů, které budou jezdit samy. Podle analytiků ve Spojených státech je zavedení těchto vozů stále vysoce pravděpodobné.

Nyní jsou automaticky řízené vozy pořád převážně v testovací fázi. Složitější sledování v automobilech ale vzbuzuje obavy, že technologie, která automatizuje některé jízdní úkony, by mohla vést k tomu, že řidiči přestanou věnovat pozornost dění na silnici a nebudou připraveni převzít kontrolu nad vozem, pokud si to situace vyžádá.

Vnitřní kamery má jenom Cadillac

Když se automobily s vlastním pohonem rozšíří, monitorovací kamery a software umělé inteligence se pravděpodobně budou využívat k přizpůsobení jízdy cestujícím. Dnes jsou však tyto kamery používány hlavně pro zvýšení bezpečnosti, nikoliv jako užitečný ovladač například zadního sedadla.

Vnitřní kamery v autě jsou stále novinkou, která se v současnosti nachází pouze v modelu Cadillac CT6. Značky Audi a Tesla Inc také vyvinuly podobné systémy, ale momentálně nejsou aktivní. Mazda, Subaru a elektrické vozidlo Byton nyní představují vozy pro rok 2019, v nichž kamery také sledují nepozornost řidiče.

Analýza napoví, co řidič dělá

Data z fotoaparátů se analyzují pomocí softwaru pro rozpoznávání snímků, aby se zjistilo, zda si řidič prohlíží svůj mobilní telefon nebo palubní desku, otáčí se, nebo je ospalý. Společnosti jako Israeli Guardian Optical Technologies a technologie EyeSight Technologies, švédská společnost Smart Eye AB a společnost Vayyar Imaging v této oblasti obsazují tržní prostor. Mnoho z nich již podepsalo dosud nezveřejněné smlouvy na rok výroby 2020.

Budoucnost je ve spojení technologií 

Ještě není jasné, jak spotřebitelé ve věku Facebooku a virtuálních asistentů jako Alexa od Amazon.com reagují na znepokojivou myšlenku sledování. Objevuje se varování, že se auta vlastně stávají obytnými místnostmi. Budoucnost této technologie spočívá v rozluštění toho, co chce cestující a následně v propojení s dalšími technologiemi, které vytvoří individuálnější jízdu.

„Čím více víte o uživateli, tím lépe budete schopni splnit jeho potřeby,“ řekl Eric Montague, senior ředitel strategie společnosti Nuance Automotive. Připojená platforma automobilů společnosti Nuance spojuje technologii sledování očí, rozpoznávání hlasu, a dokonce i analýzu emocí od společnosti Affectiva.

Lepší přizpůsobení jezdci 

Analýza pomocí technologie sledování řidiče by mohla pomoci zapnout topení, snížit sedadlo nebo přehrát určitý druh hudby, když do vozu vstoupí určitý cestující. Pokud se cestující podívá na palubní desku, může se rozsvítit určitá kontrolka a předvídat tak jeho potřeby.

Data získaná z vozidel pomohou na základě zkušeností vůz více přizpůsobit jezdci, vytvořit pro něj vyšší užitnou hodnotu a zároveň také nabízejí lukrativní spojení s třetími stranami jako jsou maloobchodníci. Využití technologií tak přesahuje pouhé pozorování řidiče. Sledování očí může upozornit na to, že řidič nevěnuje pozornost situaci na silnici, nebo dokonce spí. 

Auta s lepším hodnocením 

Evropský program pro hodnocení bezpečnosti vozidel Euro NCAP navrhl, aby vozy s monitorováním řidiče v roce 2020 získaly vyšší hodnocení. Po smrtelné havárii v Tesle v roce 2016 doporučila Národní rada pro bezpečnost dopravy USA, aby tamější automobilky vyvíjely prostředky pro lepší sledování řidičů.

Mohlo by vás zajímat

Reklama