Konvertoplán Bell V-280 úspěšně absolvoval již 200 letových hodin

Samotná ukázka manipulace s externím nákladem měla za úkol prokázat flexibilitu konvertoplánu / Bell
Od prvního letu konvertoplánu V-280 Valor před třemi lety tento stroj absolvoval již více než 150 jednotlivých zkušebních letů, ve kterých nalétal 200 hodin.

Zkušební program byl navržen tak, aby demonstroval klíčové výkonnostní parametry stroje V-280 definované Bellem. Cílem bylo předvést jeho pokročilé schopnosti, snížit možná rizika a informovat o nadcházejících krocích týkajících se podpory vládního programu Future Vertical Lift (FVL), prioritní oblasti modernizace armády číslo tři.

Bell a Team Valor systematicky pracují na tom, aby se za využití získaných údajů a na základě spolupráce s armádou snížila rizika v projektu dálkového útočného letounu budoucnosti,  programu Armády Spojených států FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). V rámci tohoto programu se mají za udržitelnou cenu vyrobit letouny s vertikálním vzletem a přistáním disponující přelomovou rychlostí, výkonem a manévrovatelností pro aktivní službu i rezervní jednotky letectva.

Specialisté společnosti Bell na letové ukázce předvedli, jak dokáže konvertoplán Bell V-280 Valor provádět manévry související s misí a integrovat nové technologie. Letová ukázka se konala ve středisku Bell Flight Research v texaském Arlingtonu a zahrnovala ukázku nově instalované funkce Tactical Common Datalink (TCDL), kterou do letounů coby člen týmu Valor dodává společnost Lockheed Martin.

Dále pak bylo součástí předvedení operací, jež zdůraznily kapacity V-280 přepravovat externí náklad. Rovněž během ukázek funkce TCDL Bell přesvědčivě demonstroval schopnost týmu V-280 navrhnout, integrovat a otestovat nové vybavení mise. V průběhu počátečního testování se jednalo o úspěšný přenos informací týkajících se základních letových údajů, jako je rychlost letu, letová hladina, výška letu apod., mezi letadlem a pozemní stanicí.

TCDL je další funkcí zvyšující operační kapacity letounu V-280, je relevantní pro velitele při plánování střelby. S použitím palubních senzorů a TCDL bude konvertoplán V-280 schopný poskytnout přesné informace ke zvýšení bojové účinnosti zbraní dlouhého dosahu.

Letoun V-280 přenášel i data shromážděná systémem Lockheed Martin Pilotage Distributed Aperture Sensor (PDAS), který je v konvertoplánu používán téměř rok. Jednalo se o přímý přenos v reálném čase, který zahrnoval manipulaci s externím nákladem. Systém umožnil pilotům, posádce i velitelům sledovat ukázku ve stejném rozlišení, kvalitě a čase.

Samotná ukázka manipulace s externím nákladem měla za úkol prokázat flexibilitu tohoto konvertoplánu nové generace při provozních manévrech a jeho význam v rámci podpory multidoménových operací.

Během ukázky provedl tým několik demonstrací s nákladem. Jejich hlavním účelem bylo předvést, jak u V-280 funguje vzájemná koordinace a kooperace mezi pozemní posádkou, samotným strojem, velitelem posádky a piloty při manipulaci s nákladem.

Úspěšně provedené ukázky se tak zařadily na seznam milníků, kterých konvertoplán V-280 dosáhnul za tři roky letových zkoušek a obsáhlého testování. V jejich rámci letoun rovněž podstoupil rychlostní zkoušky, v nichž dosáhl rychlosti přesahující 300 uzlů (cca přes 550 km/h). Dále byla testována jeho reakceschopnost při nízké rychlosti, při rychlosti v různých výškách, při autonomním letu a bylo provedeno i mnoho dalších technických a provozních zkoušek.

Mohlo by vás zajímat

Reklama