V Plzni bude jezdit první chytrá tramvaj s připojením k 5G síti

Tříčlánkové obousměrné tramvaje jsou přizpůsobeny plzeňským požadavkům a specifikům / Škoda Transportation
Dopravní mobilita budoucnosti – to nejsou jen samořiditelná auta, ale celý ekosystém navzájem propojených řešení, která vedou k bezpečnější a plynulejší dopravě ve městech.

Právě ten plánují Magistrát města Plzně, Plzeňské městské dopravní podniky a Správa informačních technologií města Plzně společně se svými partnery – společnostmi O2 Czech Republic, INTENS Corporation, Škoda Transportation, Škoda Digital a Západočeskou univerzitou.

Jejich zástupci dnes podepsali memorandum o vzájemné spolupráci s cílem vytvořit z Plzně do roku 2027 centrum pro chytrou mobilitu a živou laboratoř pro testování autonomního řízení na území města. Vznikne tak první chytré město tohoto druhu v Česku.

V Plzni by měla vzniknout unikátní živá laboratoř, která bude v reálném prostředí testovat nejrůznější modely chytré dopravy. Nové tramvaje pro Plzeň, které vyvíjí Škoda Transportation, jsou klimatizované, cestování bude skutečně komfortní a bezpečné. Rychlý nástup a výstup cestujících umožní pět dvoukřídlých dveří na obou stranách vozidla.

Samozřejmostí je prostor pro přepravu kočárků, vozíčkářů, nebo třeba kol. Tramvaje ForCity Smart odpovídají nejnovějším evropským normám, včetně požadavků na nehořlavost použitých materiálů, na pevnost skříní vozidel nebo odolnost skříně vozidla proti nárazu. Například skelet čela vozidla je navržen tak, aby více chránil řidiče a cestující v případě kolizí a současně byl ohleduplný i k dalším účastníkům dopravy.

Tříčlánkové obousměrné tramvaje Škoda Transportation jsou přizpůsobeny plzeňským požadavkům a specifikům. Tramvaje, mimo jiné, nabízejí technické řešení vhodné jak pro ostré oblouky, tak i pro náročné stoupání tratí v Plzni.

Moderní vůz bude vybaven širokým spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Do vozu bude nainstalovaná také jednotka umožňující C2X komunikaci, kterou O2 úspěšně otestovalo v rámci evropského projektu C-Roads. „Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj prostřednictvím hybridní komunikace ITS G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na její trase. Řidiče upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,“ říká Martin Volný ze společnosti INTENS Corporation, která v rámci projektu C-Roads testovala C2X systémy v Plzni a bude zde zodpovídat i za rozvoj chytré mobility.

Cestujícím tak zajistí vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů, Plzeňským dopravním podnikům pak možnost daleko lépe plánovat kapacity a snižovat intervaly tramvajové dopravy.

Mohlo by vás zajímat

Reklama