Automobilový průmysl se bude potýkat podle expertů s nedostatkem čipů až do konce roku

Automobilový průmysl se potýká s překážkami na několika frontách / Pixabay
Pokud výroba čipů nebude držet krok s poptávkou, omezí nedostatek výrobu v automobilovém průmyslu. Automobilky se pravděpodobně uchýlí k selektivnímu odstavení některých závodů.

Ačkoli se původně očekávalo, že se výroba a poptávka po čipech vyrovnají během letních měsíců letošního roku, nejnovější prognózy ukazují, že nedostatek čipů bude automobilový průmysl provázet přinejmenším do konce letošního roku. 

Digitalizace průmyslové výroby, prudký rozvoj konceptu chytrých domácnosti – a s tím související změna charakteru mnoha výrobků – vyžadují polovodičové součástky i tam, kde to dříve nebylo běžné.

Kromě rostoucí poptávky však výrobce čipů zaskočila pandemie Covid-19, která na jedné straně omezila logistické možnosti, na druhé straně však prudce zvýšila poptávku po elektronice a digitálních řešeních ze strany domácností i firem. „Bude trvat nějakou dobu, než se tento poptávkový šok podaří kompenzovat stále rostoucí výrobní kapacitou. Na základě naší analýzy očekáváme, že tento sektor bude mít nedostatek čipů nejméně do konce roku,“ upozorňuje Ján Čarný z pojišťovny Coface pro Českou republiku a Slovensko. 

A dodává: „Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl stále není v pozici masového odběratele čipů, je nalezení dobrého řešení tohoto problému obtížné. Pokud nebude výroba čipů sladěna s poptávkou, bude nedostatek čipů i nadále omezovat výrobu v automobilovém průmyslu. Stejně tak ale budou muset automobilky pravděpodobně i nadále selektivně uzavírat některé závody podle svých výrobních priorit.“ 

Automobilový průmysl se potýká s překážkami na několika frontách. „Poté, co automobilový sektor během první vlny pandemie na jaře loňského roku výrazně utrpěl, došlo v prvním čtvrtletí letošního roku k prudkému oživení. V kombinaci s nízkými vstupy do výroby a napjatou přepravní kapacitou to vedlo k narušení dodavatelských řetězců a nedostatku dodávek v celé řadě oblastí, od kovových dílů přes plasty až po textil,“ vypočítává Ján Čarný. V důsledku toho rostou i ceny. „Již nyní jsme svědky intenzivních jednání v dodavatelských řetězcích o zvýšení výrobních cen. Lze očekávat, že tyto potíže poměrně rychle odezní, jakmile se zvýší cenová hladina,“ poznamenává. Největším omezením tak zůstanou čipy, u nichž bude vyrovnávání nabídky s poptávkou trvat podstatně déle.

Bez ohledu na překážky experti očekávají, že rok 2021 bude pro automobilový sektor lepší než rok 2020, a to jak z hlediska výsledků, tak i prodejů.

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama