Toyota Prius páté generace bude mít solární panely na střeše

Přepracovaná karoserie s vylepšenou aerodynamikou optimalizuje proudění vzduchu / Toyota
Vůz, který světu jako první představil hybridní pohon, dostal novou, ještě výraznější tvář. Toyota Prius představuje svoji pátou generaci. Vybavena plug-in hybridním systémem, vyšším výkonem i vyšší kapacitou baterie dorazí na evropský trh na jaře 2023.

Nový Prius disponuje dle webu automobilky Toyota výkonnějším motorgenerátorem a dvoulitrovým spalovacím motorem o celkovém výkonu 223 koní (164 kW) pro spolehlivé a agilní zrychlování.

Přepracovaná karoserie s vylepšenou aerodynamikou optimalizuje proudění vzduchu, což se promítá do efektivní spotřeby paliva, jízdního chování i stability.

Výrazné stylistické ztvárnění, které je pro Prius typické, se posouvá na ještě dynamičtější úroveň díky siluetě připomínající kupé a evokující ještě silnější emoce. Vůz je postaven na druhé generaci podvozkové architektury TNGA velikostní kategorie GA-C, přinášející nižší hmotnost a vyšší tuhost. K nižšímu těžišti vozu přispívá optimalizace zaměřená na zástavbu baterie a palivové nádrže ve prospěch větší zábavy za volantem a tichého cestování.

Prostorná kabina se nese ve znamení radosti za volantem, kdy využívá novou „ostrovní architekturu“, jejímž cílem je nekomplikovaný prostorný interiér. Nižší jízdní pozice řidiče je sportovnější, zatímco k pohodlnému používání napomáhá způsob uspořádání displejů a ovládacích prvků.

Nová generace hybridního systému pohonu pro Toyotu Prius znamená komplexní zlepšení jízdního chování plug-in hybridního provedení včetně vyššího výkonu a nižší spotřeby. Spalovací motor 2,0 litru pro platformu TNGA disponuje výkonem 148 koní (111 kW) a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 160 koní (120 kW). Maximální systémový výkon pak činí 223 koní (164 kW). Oproti dosavadnímu plug-in hybridu s maximálním výkonem 122 k (90 kW) tak nová generace přináší velmi robustní a dynamické zrychlování.

Cílem konstruktérů bylo, aby vůz umožňoval absolvovat většinu každodenních přesunů v režimu EV, a tak je čistě elektrický dojezd ve srovnání s předchozí generací o více než 50 procent delší.

Hlavní podíl zde má nová lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh. Články s vyšší hustotou energie umožnily optimalizovat zástavbu bateriového modulu, který se díky svým kompaktním rozměrům vměstnal pod zadní sedadlo, což samo o sobě přispělo ke snížení těžiště vozu.

Snahu o maximální hospodárnost dokládá i skutečnost, že čistou energii lze v některých stupních výbavy získávat prostřednictvím fotovoltaických článků na střeše vozidla.

Vzhledem k rozšíření karoserie o 22 mm se nový Prius chlubí sportovnějším postojem. Do motivu kladiva na přídi vozu jsou elegantně začleněna světla ke zvýraznění uvedeného tvaru. Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž poukazuje na pokrokový design a přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.

Interiér vozu, postavený převážně na černé barvě, rozděluje zmíněná ostrovní architektura do tří zón: okolní prostředí, modul řidiče a plovoucí přístrojový panel. Okolní prostředí celé posádky se vyznačuje prostorností a stylovými hodnotnými materiály, které jsou dále vylepšeny harmonickými akcenty s poukazem na sportovní atmosféru a účelnost. Modulu řidiče dominuje 7″ obrazovka typu TFT přímo v zorném poli pro maximální bezpečnost bez odklánění zraku od vozovky.

Zdroj: Toyota

Mohlo by vás zajímat

Reklama