Jak má vypadat moderní příměstský vlak, ukazují nejnovější elektrické trakční vozy S-Bahn

Pro pohodlné cestování jsou pasažérům k dispozici velkorysé úložné prostory, Wi-Fi, USB a elektrické zásuvky / Siemens Mobility
Cestující, kteří využívají městskou a příměstskou dopravu v Mnichově, se již brzy mohou těšit na nejmodernější vlaky S-Bahn v Německu. Snad se stanou inspirací i pro ostatní železniční dopravce v Evropě.

V nových vlacích S-Bahn se totiž například vnitřní LED osvětlení mění v závislosti na denní době. Klasické tří- a čtyřmístné uspořádání sedadel poskytne dle webu Siemens Mobility také více místa pro nohy, než je v současnosti provozovaných vlacích.

Vozy mají také víceúčelové prostory a sklopná sedadla. Pro pohodlné cestování jsou pasažérům k dispozici velkorysé úložné prostory, Wi-Fi, USB a elektrické zásuvky a ve vozech je dosaženo lepšího příjmu mobilních telefonů díky speciálním okenním sklům s nízkým útlumem signálu. Mnohem výkonnější systém klimatizace pracující s chladivy šetrnými k životnímu prostředí umožňuje udržovat příjemné teploty v interiéru i v extrémních vedrech až 45 stupňů Celsia.  

Zcela nový je informační systém pro cestující: displeje jsou umístěny nad dveřmi uvnitř i vně vozu, na stropě a na přechodech mezi vozy. Na obrazovkách je vidět průběh cesty, informace o stanicích a obsazenosti příslušného vlaku. Před výstupem cestujících z vlaku se zobrazí, kde se na nástupišti nacházejí nejbližší schody nebo výtahy. Vně vlaku se na LED pásech ukáže barva příslušné linky S-Bahn.

Široké dveře a velké nástupní prostory zajišťují snadný a rychlý nástup a výstup cestujících a usnadňují optimální rozložení osob v celém vlaku. V závislosti na obsazenosti vlaku lze sklápěcí sedadla automaticky uzamknout a zajistit tak další místa ke stání. Pět ze 13 vozů má velké víceúčelové prostory přístupné třemi dveřmi, které poskytují dostatek místa pro kola, kočárky, zavazadla nebo cestující. Vyhrazené prostory pro invalidní vozíky jsou na obou koncích vlaku. Cestující s naslouchátky se mohou připojit k informačnímu systému prostřednictvím Bluetooth pro dosažení lepšího porozumění hlášení.

Nová vozidla mají více inovativních prvků, jsou více digitalizovaná a mají propojenější systémy než kdykoli dříve, aby se minimalizovaly náklady na životní cyklus díky maximální energetické účinnosti, nižším nákladům na údržbu a optimalizované podpoře provozu.

Nové XXL elektrické trakční jednotky pro S-Bahn jsou pro docílení vysoké prvozní spolehlivosti navrženy s velkým počtem redundantních komponent a jsou vybaveny systémem Railigent X, který zaručuje maximální dostupnost vlaku.

Systém Railigent X je součástí otevřené digitální obchodní platformy Siemens Xcelerator, která zákazníkům umožňuje dosáhnout digitální transformaci jednodušeji a rychleji. Aktualizace softwaru vozidel se navíc již nemusí instalovat ručně v depu, což je časově náročné, ale jsou do vlaků přenášeny prostřednictvím zabezpečeného online připojení v rámci údržby. Společnost Siemens Mobility všechny vlaky vybaví jednotným evropským vlakovým zabezpečovacím systémem (ETCS), systémem automatického vedení vlaku (ATO) a systémem sledování integrity vlaku (TIMS).

První vozidla mají být uvedena do provozu s cestujícími na konci roku 2028. V Německu tak budou poprvé v provozu zcela integrované vlaky S-Bahn o celkové délce více než 200 metrů s kapacitou pro 1 841 cestujících. Do inovativního technického řešení vozidel pro mnichovský S-Bahn jsou významně zapojena také vývojová pracoviště Siemens Mobility v České republice (v Praze, Plzni, Ostravě a Brně).

Zdroj: Siemens Mobility, Deutsche Bahn AG

Mohlo by vás zajímat

Reklama