- Martin Pokorný
- Doprava
- 20. září 2023
- 08:56
Havarijní pojištění u elektromobilů může být dle odborníků dražší až o 40 %
Celkově nejvíc elektromobilů v Česku je značky Škoda (3 596), následuje Tesla (3 048) a poté Volkswagen (2 226). Roste i počet pojišťoven, které na elektrická auta nabízejí povinné ručení a havarijní pojištění. Zatímco povinné ručení je u elektroaut v Česku průměrně o 23 procent levnější, než podobných modelů se spalovacími motory, havarijní pojištění může být dle srovnávače pojištění Klik.cz u vybraných vozidel až o 40 procent dražší.
Elektromobily, které jsou svou velikostí podobné vozům SUV mohou mít havarijní pojištění výrazně dražší. Na webu srovnávače pojištění Klik.cz srovnali několik modelů vozidel nejprodávanějších značek na českém trhu s podobnou výbavou, výkonem a cenou. Srovnávač hodnotí také věk řidiče, v testu byla auta psána na třicátníka z Prahy.
Dle testu některé modely elektromobilů mohou mít až o 40 % dražší havarijko, než srovnatelné vozy se spalovacími motory. Například havarijní pojistka neprodávanějšího elektromobilu v Česku, Škody Enyaq IV, který začíná na cenovce 1 240 000 Kč, startuje na 23 041 Kč. Podobně velké a drahé auto, SUV Škoda Kodiaq ve výbavě Sport Exclusive s dvoulitrovým benzínovým motorem a výkonem 147 kW je možné pojistit už od 13 524 Kč, stejně jako naftovou variantu tohoto modelu.
Podobně je na tom i koncern Volkswagen, jehož elektromobily jsou v Česku třetí nejprodávanější. Model ID.3, který odpovídá velikostí populárnímu Golfu, stojí v Česku bezmála milion korun a lze jej pojistit od 19 726 Kč. Model Volkswagen Golf GTD s naftovým motorem a výkonem 147 kW za 1 057 900 Kč je možné pojistit od 17 530 Kč, na variantu GTI s cenou 953 000 a dvoulitrovým benzínovým motorem TSI je možno zakoupit havarijní pojištění za 16 241 Kč.
S elektromobily je zatím málo zkušeností, říkají pojišťovny
Havarijní pojištění je u elektroaut dražší především proto, že jsou napěchována technologiemi, a proto je na nich při nehodě obvykle větší škoda. Nezřídka bývají elektromobily po srážce zcela na odpis. Pro pojišťovny se navíc stále jedná o relativně nový typ vozidel, se kterým mají málo zkušeností a je pro ně obtížnější nastavit cenu pojištění. „Auta s elektrickým pohonem jsou dnes stále dražší než auta s konvenčním pohonem, což ovlivňuje výši pojistného. Vliv na výši pojistného má také konkrétní typ vozu a jeho stáří. Dále posuzujeme vlastnosti řidiče, jeho zkušenosti, předchozí škodný průběh nebo místo, kde vozidlo provozuje. Méně zkušení řidiči, respektive takový, kterým se nehody nevyhýbají, budou mít pojištění dražší. Ve velkých městech s hustším provozem, kde je vyšší riziko dopravní nehody, bude řidič na havarijním pojištění také připlácet,“ říká Jaroslav Hořeňovský, produktový manažer autopojištění z ČSOB Pojišťovny.
Štěpán Nešpor z internetového srovnávače Klik.cz k tomu dodává: „Průměrně je cena pojištění elektromobilu o pětinu vyšší, než u srovnatelného vozu za stejnou cenu a ve stejné třídě, který má spalovací motor.“
Opačná situace platí u povinného ručení. Jeho cena je u elektromobilu Škoda Enyaq o 23 % levnější než u srovnatelného SUV Škoda Kodiaq se stejnou pořizovací cenou. "Cenu povinného ručení ovlivňuje řada parametrů vozidla – jedním z nich bývá i objem motoru vozidla. Tento údaj však u elektromobilů odpadá, absence objemu u tohoto druhu vozidla tak může být v metodice výpočtu pojistného některých pojistitelů zohledněna tak, že skutečně vede v důsledku k nižší ceně," dodává Nešpor z Klik.cz.
Zdroj: Čistá doprava, Klik.cz
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email