Evoluce trapézového závitu. Nový standard s účinností až 82 %

Pohybové šrouby a matice patří ke strojírenské klasice / Hennlich
Osvědčená konstrukční řešení skrývají také potenciál k dalšímu zlepšení. Příkladem může být klasický pohybový šroub.

V technologii dryspin firma igus, kterou v Česku výhradně zastupuje společnost Hennlich, představuje výjimečnou interakci mezi samomaznou maticí a kovovým vodicím šroubem.

Toto spojení vyniká dlouhou životností, vyšší účinností, nízkým opotřebením a nižší hlučností. Technologie je momentálně k dispozici v osmi zástavbových velikostech.

Pohybové šrouby a matice patří ke strojírenské klasice. Tyto strojní prvky převádějí rotační pohyb na lineární a uplatňují se v aplikacích jako např. pohony oken a dveří, změny formátů produktů ve výrobních závodech nebo v laboratorní technice.

Téměř každá klasika však může být zdokonalena. "Podívali jsme se na zoubek běžně prodávané verzi a můžeme říci, že to umíme ještě lépe," říká Tomáš Vlk ze společnosti Hennlich. Sázka padla na optimalizovanou interakci kovového vodicího šroubu a speciální geometrii plastové matice.

O 30 % delší životnost, o 82 % vyšší účinnost

Vrcholové úhly závitu matice dryspin jsou větší než u klasických trapézových závitů, stejně jako šířka vodicího šroubu. Jedná se o drobnou změnu, která má však zásadní důsledky: zvětšení vrcholových úhlů závitu vede k tomu, že se pro přenos výkonu používá větší plocha vysoce výkonného plastu, který má optimalizované vlastnosti pro menší tření a opotřebení. "Tato asymetrie závitu nám umožnila prodloužit životnost o 30 procent oproti symetrickým trapézovým závitům," říká Tomáš Vlk. „Změna velikosti vrcholových úhlů také zvyšuje množství využitelné dodané energie, kde jsme dosáhli nadprůměrné účinnosti, a to až 82 procent při vysokých stoupáních."

Vodicí šrouby pracují téměř bezhlučně a s nízkými vibracemi

Nová technologie dryspin je nejen odolná a účinná, ale také tiší než u běžných trapézových závitů. Je to dáno tím, že profil závitu není hranatý, ale zaoblený. Tím se zmenšuje styčná plocha mezi maticí a vodicím šroubem.

To vede ke snížení vibrací, které se mohou projevovat chrastěním nebo skřípáním. Tomáš Vlk k tomu dodává: "Zaoblený profil závitu umožňuje pohyb vodicích šroubů bez vibrací a téměř bezhlučně. Výrobní tolerance šroubu je užší, než je uvedeno v normě DIN 103 7e, což zajišťuje přesnější chování při provozu, a umožňuje použít v mnohem vyšších rychlostech."

Zdroj: Hennlich

Mohlo by vás zajímat

Reklama