Děsivé pravěké mořské stvoření Cthulhu se 45 chapadly objevili v Anglii

Pravěký tvor je pravděpodobně mořská okurka, sumýš ze třídy ostnokožců / Yale Peabody Museum of Natural History
Vyhynulé zvíře sdílí své rysy s mýtickou příšerou Cthulhu, ale není stejně velké. Nyní nalezený živočich měl 45 chapadel, které používal k podávání jídla. Jeho fosilie je dobře zachovaná, což odborníkům umožnilo vytvořit jeho 3D model. Objev přináší nový náhled na moderní druhy živočichů.

Monstrózní mořská nestvůra Cthulhu, popsaná v povídce „Volání Cthulhu“ amerického spisovatele sci-fi Howarda Phillipse Lovecrafta, opravdu existovala. Tvrdí to vědci na základě svého nálezu fosilie staré 430 milionů let.

Jde o mořskou okurku, sumýše ze třídy ostnokožců, kterého nazvali Sollasina cthulhu. Vytvořili její počítačový model. Sice jde o malý exemplář, ale podle vědců se mohl promítnout jako mnohem děsivější předobraz jiných mořských tvorů. Pyšní se 45 chapadly, které mu pomáhaly podávat jídlo, nebo se zachytit na mořském dně.

Vědci sestavili podobu tohoto stvoření, fosilii doslova rozparcelovali vrstvu po vrstvě a vytvořili stovky jejích řezů. Jejich součet pak počítačovou analýzou znovu vytvořil celkový digitální obraz.

Je to fascinující vizuálně i mytologicky, ale zároveň to biologům pomáhá pochopit, jak se vyvinuly současné druhy mořských okurek. „Provedli jsme řadu analýz, abychom zjistili, zda je těsněji spjata s mořskými okurkami nebo mořskými ježky,“ říká o průzkumu nálezu spoluautor studie Dr. Jeffrey Thompson a dodává: „K našemu překvapení výsledky naznačují, že to byla prastará mořská okurka.“

Analýza pomáhá porozumět změnám, ke kterým došlo během raného vývoje této skupiny živočichů, a nakonec vedly ke vzniku podobných forem, jaké známe dnes.

Fosílie tvora, který patřil k nyní zaniklé skupině ophiocistioids, byla nalezena ve Velké Británii u pobřeží Herefordshire, které je bohaté na nálezy fosílií. Místo je známé nejen velkým množstvím starověkých mořských zkamenělin, ale také dokonalým způsobem jejich uchování, a to i u vzorků, které dosud ještě nebyly odhaleny.

Jedinečná kombinace sopečného popela a kalcitu, která obklopuje zkameněliny, umožňuje pozorovat nejenom tvrdé struktury a kosti dochovaných zvířat, ale i měkké tkáně. Výsledkem je to, že výzkumníci jsou schopni rekonstruovat například i cévní systém ve 3D podobě.