Záhadný radiový signál podle vědců pochází z galaxie vzdálené 3,6 miliard světelných let

Objevují se jako prchavé signály vzdáleného vesmíru, které zatím nelze přesně vysvětlit / Pixabay
Vědci poprvé označili zdroj jednorázového radiového záření. V minulosti bylo vysledováno pouze jedno, a přitom šlo o opakující se signál. Tým říká, že signál, ke kterému došlo v roce 2018, pochází z galaxie vzdálené 3,6 miliard světelných let od Země.

Poprvé vědci označili zdroj záhadného jednorázového pulsu kosmické energie, který je znám jako rychlý radiový výbuch. Rychlé rádiové výboje (FRB) registrovali vědci už léta.

Objevují se jako prchavé signály vzdáleného vesmíru, které zatím nelze přesně vysvětlit. Vzniká myšlenka, že tyto krátké záblesky mohou pocházet z černých děr nebo neutronových hvězd, ačkoli někteří dokonce spekulovali, že mohou být cizího, umělého, původu. Zatímco vědci byli v nedávné době schopni vysledovat původ opakujících se FRB, které několikrát pulsovaly během několika měsíců, nalezení zdroje jediného výbuchu, který trvá méně než milisekunda, je mnohem náročnější.

Australský tým s teleskopem Gemini South v Chile říká, že vysledoval jeden FRB do galaxie, která je vzdálena zhruba 3,6 miliardy světelných let. „Zvláště náročné je určit FRB, které jen jednou bliknou a jsou pryč,“ říká Keith Bannister z Australské organizace pro vědu a průmyslový výzkum v Austrálii (CSIRO), která vedla australský tým. Jednorázová FRB, známá jako FRB 180924, byla spatřena v září 2018 pomocí rádiového dalekohledu Australian Square Kilometer Array Pathfinder (ASKAP).

Toto rádiové teleskopické pole má 36 antén, které pracují společně jako jediný nástroj pro čištění nebe. Výpočet minutových rozdílů v množství času a světla dosáhne každá z 36 antén. Tým říká, že byl schopen vystopovat výbuch zpět do svého domova. „Z těchto drobných časových rozdílů – jen zlomek miliardtiny vteřiny – jsme identifikovali domovskou galaxii výbuchu,“ řekl člen týmu Adam Deller ze Swinburne University of Technology.

Tým dále analyzoval vzdálenost a další charakteristiky pomocí dalekohledu Gemini South spolu s W.M. Observatoří Keck a evropským jižním dalekohledem (VLT). „Data z Gemini South naprosto potvrdila, že světlo opustilo galaxii asi před 4 miliardami let, “řekl Nicolas Tejos z Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, který vedl pozorování Gemini.

„Když se nám podařilo získat pozici pro FRB 180924, která činila až 0,1 arcsekundy, řeklo nám to nejenom, která hostitelská galaxieje oním objektem, ale také to, kde k tomu v hostitelské galaxii došlo,“ řekl Deller. Tento průlom by mohl být krokem ke konečnému pochopení toho, co vede k vzniku FRB a efektivněji by se určoval jeho původ. „Naším cílem je použít FRB jako kosmologickou sondu, a to stejným způsobem, jakým používáme gama záblesky, kvazary či supernovy," míní vědci.