Vědci objevili ve středu Mléčné dráhy obří bublinovité struktury ve tvaru přesýpacích hodin

Jde o jednu z největších struktur, jaké kdy byly v naší galaxii pozorovány / SARAO
Nová struktura ve tvaru přesýpacích hodin tvoří jednu z největších v Mléčné dráze. Odhalili ji vědci pomocí dalekohledu MeerKAT. Tyto dvojité bubliny pravděpodobně vznikly explozí s vysokou energií, která proběhla před miliony let.

Mezinárodní tým, který využívá dalekohled "South African Radio Astronomy Observatory" (SARAO) MeerKAT, uvedl, že ve středu Mléčné dráhy objevil pár obrovských bublin, které vypadají jako masivní přesýpací hodiny. Je to prý jedna z největších struktur, jaké kdy byly v naší galaxii pozorovány.

Pravděpodobně jde o výsledek energetické erupce poblíž supermasivní černé díry v Mléčné dráze vytvořené před miliony let. I když existuje už dlouho, bylo ji možno detekovat teprve nedávno, a to díky pokročilému přístroji MeerKAT pomocí rádiových emisí, a to i přes husté mraky kosmického prachu.

Vědci popsali strukturu ve tvaru přesýpacích hodin. Táhne se stovky světelných let. „Střed naší galaxie je relativně klidný ve srovnání s jinými galaxiemi s velmi aktivními centrálními černými dírami,“ řekl Ian Heywood z Oxfordské univerzity, první autor studie. Centrální černá díra Mléčné dráhy se ale může čas od času aktivovat a vzplanout, protože periodicky pohlcuje masivní shluky prachu a plynu. To mohlo vyvolat silný výbuch.

Podle týmu by nový objev mohl pomoci vyřešit předchozí záhady a poskytnout odpovědi na povahu magnetických vláken, která byla viděna už od 80. let 20. století. Tyto rádiové struktury jsou dlouhé několik světelných let a široké jeden světelný rok. „Rádiové bubliny objevené s MeerKATem nyní osvětlují původ těchto vláken,“ řekl Farhad Yusef-Zadeh z Northwestern University.

Tým provedl velmi přesná pozorování středu naší galaxie pomocí MeerKATu a odhalil, že dvojče bubliny je téměř identické co do rozsahu a morfologie. Říká se, že je to jedna z největších struktur, jaké kdy byla v naší galaxii pozorována.

To naznačuje, že byly vytvořeny během násilného výbuchu, který propukl v opačných směrech. „Tyto obrovské bubliny byly dosud skryté kvůli záření extrémně jasných radiových emisí ze středu galaxie,“ uvádí Fernando Camilo ze společnosti SARAO v Kapském Městě. Jsme tak svědky nových projevů toku hmoty a energie v naší galaxii.