Skalpování žen a kastrace u mužů byly běžné tresty ve středověku

Obvyklý trestní nástroj ve středověku byl také pranýř / Pixabay
Přibližně před 1100 lety potkal dospívající dívku v raně středověké Anglii krutý osud. Byl jí odříznut nos a rty. Analýza britských vědců naznačuje, že oběť brutálního činu byla dokonce i skalpována. Smrtelné poranění obličeje bylo v souladu s tresty, které se v historii udělovaly provinilým ženám.

Ve vědecké publikaci, která vyšla v časopise Antiquity, se píše, že pokud byla tato zranění pro dívku trestem, tak jde o nejstarší známou, tímto způsobem potrestanou, osobu v anglosaské Anglii.

Anglosaští panovníci trest zařadili do formálních zákonů v průběhu 10. století. Příběh dospívající dívky se však odehrál dříve. „Mrzačení obličejů u žen a paralelní kastrace u mužů se jeví jako dlouhodobě zavedená a celosvětová praxe,“ potvrdil Garrard Cole, vědecký pracovník Archeologického ústavu Londýnské univerzity.

Lebka byla objevena v 60. letech 20. století při vykopávkách, které se odehrály před výstavbou sídliště ve vesnici Oakridge v jižním hrabství Hampshire v Anglii. Lebka v té době nebyla analyzována. Místo toho byla uložena ve sbírce, kterou zaštiťuje a spravuje Hampshirský kulturní památkový ústav. Není známo, zda bylo v blízkosti lebky pohřbeno i dívčino tělo.

Při auditu celé sbírky si nedávno vědci všimli toho, že je lebka stále špinavá od zeminy. Značilo to, že ještě nebyla podrobně zkoumána. Cole se ji tedy se svými kolegy rozhodl studovat.

Byla provedena anatomická analýza, analýza DNA a radiokarbonové datování. Výsledky hovoří o dospívající dívce ve věku 15 až 18 let. Žila zhruba v době 776 až 889 let našeho letopočtu. Analýza izotopů z jejich zubů naznačuje, že dívka nevyrostla a nežila na území křídových kopců, tudíž nežila na většině území střední, východní a jižní Anglie. Nejspíše to byl mladý outsider.

Byly posouzeny i rány na lebce. Nejsilnější byly ty okolo nosu a úst. Dívka podstoupila nejméně dva řezy kostí ze strany nosní dutiny a kosti mezi nosem a předními zuby. Obě rány byly způsobeny tenkou, ostrou zbraní. Meč by byl na takový zákrok masivní, pravděpodobně byl oním osudovým nástrojem železný nůž.

Lebka má také mělký řez na čele. Vědci to interpretovali jako možné odstranění jejích vlasů, tedy skalpování. Po tomto bolestivém zákroku na lebce zůstává více ran, ale jelikož po stovky let nebyla v zemi chráněna před vnějšími vlivy, rány se na ní mohly zahladit.

Teenager svému traumatickému zmrzačení s velkou pravděpodobností na místě podlehl. Okraje ran na lebce totiž nevykazují známky hojení. I kdyby nedošlo k odstranění rtů a vlasů, vyříznutí nosu by bylo dostačující k navození kruté smrti. Rána by poškodila síť tepen v zadní části nosu. Pokud by se tak stalo, začala by z nich masivně stříkat krev. Dívka by se v ní udusila k smrti.

Události, které předcházely smrti dívky, zůstávají záhadou. Mohla se dopustit přestupku, za který ji potrestal dav. Nebo ji místní úřady odsoudily za nějaký závažný prohřešek. Možná se jednalo o něco, co v té době lidé vnímali jako sexuální úchylku. Bez nějakých dalších důkazů se to archeologové nikdy nedozví.