První kompletní kostra T-rexe zachycuje, jak bojoval na život a na smrt s Triceratopsem

Další 2 fotografie v galerii
Tyrannosaurus rex a Triceratops horridus jsou přezdívaní jako „soubojoví dinosauři“ / Friends of the North Carolina Museum of Natural Sciences
Vědci odhalili první kompletní kostru T-rexe, jehož tělo bylo pohřbeno v sedimentu po smrtícím duelu s Triceratopsem před 67 miliony let. Tyrannosaurus rex a Triceratops horridus – přezdívaní jako „soubojoví dinosauři“ - byli zachováni společně, jde o setkání dravce s kořistí, boj na život a na smrt.

Obrysy těla, otisky kůže a zranění – včetně zubů Tyranosaura uvízlých v těle Triceratopse – je možné vidět i 67 milionů let po divoké bitvě. Objeveny byly v roce 2006 v Montaně v USA profesionálními lovci fosilií.

Získání 14tunových koster a zajištění jejich nákupu neziskovou organizací Friends of the North Carolina Museum of Natural Sciences za nezveřejněnou částku trvalo roky. Skupina je věnovala Muzeu přírodních věd v Raleighu v Severní Karolíně, které ji má příští rok vystavit.

Dr. Lindsay Zannová, vedoucí paleontologie v Muzeu přírodních věd v Severní Karolíně říká: „Zachování je fenomenální a plánujeme využít všechny dostupné technologické inovace k odhalení nových informací o biologii T. rexe a Triceratopse.“ T-rex je ještě lépe zachovalý než Sue, který sídlí ve Field Museum of Natural History v Chicagu ve státě Illinois.

„Tyrannosaurus je mladý ještě nedospělý jedinec,“ řekl Dr. Zannová. „Pro srovnání, Sue je velký, kosterně dospělý jedinec T-rexe. Náš tyranosaurus je však stoprocentně kompletní a má zachovalou každou kost v těle, zatímco Sue je kompletní asi z 85 %.“ „Soubojový“ tyranosaurus má také kožní otisky – zkamenělé zbytky povrchů kůže – které jsou extrémně vzácné. „Pokud vím, neexistují žádné důkazy o pokožce na Sue,“ řekl doktorka Zannová.

Těla dinosaurů byla pohřbena v sedimentu na úbočí hory Montana, kde je objevili profesionální lovci fosilií – chovatel dobytka a dva jeho přátelé. Každá kost je ve své přirozené poloze a vědci z muzeí mají přístup k biologickým datům, která se obvykle ztratí při výkopových procesech.

Nálezci fosilií se v roce 2006 údajně dohodli s vlastníky půdy. Kostry mají hodnotu milionů dolarů a byly předmětem soudní bitvy o to, kdo je jejich vlastníkem. V červnu 2020 americký odvolací soud rozhodl, že fosilie patří vlastníkům pozemkových práv k pozemkům, nikoli vlastníkům práv k nerostným surovinám. Soubojoví dinosauři šli do dražby v roce 2013 v Bonhams v New Yorku, ale žádná nabídka nedosáhla ceny 6 milionů dolarů. Během letitých jednání byly fosilie uzavřeny v laboratořích nebo skladech. Díky dárcům je jménem muzea získala nezisková organizace Friends of the North Carolina Museum of Natural Sciences.