Špatné skladování jídla může být podle odborníků životu nebezpečné

Pokud necháte jídlo několik dnů v pokojové teplotě mimo lednici a pak ho preventivně ohřejete, bakterie se nezbavíte / Pixabay
Necháváte rýži nebo těstoviny i několik dnů mimo ledničku a pak své jídlo bezstarostně sníte? To možná proto, že jste dosud neslyšeli o rozšířené bakterii, která stojí za vážnými případy otravy jídlem.

Pravděpodobně nejznámější případ otravy jídlem se stal v roce 2011. Aby student v Belgii ušetřil čas, na celý týden si připravil špagety s rajčatovou omáčkou. Pokrm neuložil do lednice, nechal jej v potravinových krabičkách ležet na kuchyňské lince v pokojové teplotě.

Pět dnů nato jídlo snědl, o pár hodin později jej rodiče našli mrtvého ve svém pokoji. V roce 2005 bylo pět dětí z jedné rodiny otráveno těstovinovým salátem. Tomu nejmladšímu selhaly ledviny a zemřelo.

Za vzácnými případy vážné otravy jídlem stojí bakterie zvaná Bacillus cereus. „Je důležité si uvědomit, že B. cereus může u lidí se špatnou imunitou, kojenců, starších lidí a těhotných žen způsobit vážné smrtící stavy, jako je sepse,“ řekla pro web ScienceAlert biotechnologická výzkumnice Anukriti Mathurová z Australské národní univerzity, která se minulý rok podílela na studii zjišťující vliv bakterie na jídlo, jejíž výsledky byly publikovány v Nature Microbiology.

Dodává, že zdraví méně postižených lidí se postupně lepší bez jakékoliv léčby. Tito jedinci ovšem nechodí k lékaři. Proto takové případy nejsou dostatečně hlášeny.

B. cereus v potravinách vylučuje nebezpečné toxiny. Některé z nich je těžké zabít ohřevem v mikrovlnné troubě. Pokud necháte jídlo několik dnů v pokojové teplotě mimo lednici a pak ho preventivně ohřejete, nebude to mít efekt. Jeden z těchto toxinů je emetický toxin.

V teplotě 120 stupňů Celsia vydrží 90 minut. Není jediný takový v arzenálu bakterie. Mathurová zmiňuje toxin zvaný haemolysin BL. Náš imunitní systém jej rozpozná, a to vede k zánětlivé reakci. „Naše výzkumná studie ukázala, že toxin cílí na buňky a dělá v nich díry, což způsobuje buněčnou smrt a zánět,“ vysvětluje Mathurová.

Existují dva způsoby neutralizace tohoto toxinu. Buď lze jeho postup blokovat nebo zacílit léčbu na samotný zánět. Tyto metody boje proti B. cereus jsou stále v rané fázi výzkumu. Vědci ale doufají, že své techniky budou moci použít i na jiné bakterie produkující toxiny, jako je Escherichia coli. Mezitím doporučují správné hygienické podmínky v kuchyni a skladování jídla v lednici. „Je důležité, aby si lidé řádně myli ruce a jídlo připravovali dle bezpečnostních pokynů,“ uzavírá  Mathurová.