Vědci objevili dva nové druhy spinosauridů, byli to suchozemští titáni

Oba nové druhy měly metr dlouhé lebky a úzké, štíhlé čelisti, což je pro spinosauridy typické / Mario Lanzas, Wikimedia Commons
Paleontologové učinili ve Velké Británii významný objev. Našli neúplné kostry dvou nových druhů spinosauridů. Jejich styl lovu byl bližší spinosaurovi v Jurském parku, který porazil slavného T. rexe.

Spinosauridi (Spinosauridae) jsou čeleď zahrnující obří rod spinosaurů. Tito děsiví tvorové se proslavili díky filmu Jurský park, kde jeden z nich dokázal porazit T. rexe.

Následné objevy dalších kostí (hlavně ocasu) však chování zvířete ve filmu vyvrátily. Byl to vodní dravec, který připomínal spíše obřího krokodýla. Na souši se pohyboval po všech čtyřech a oproti pohybu ve vodě byl pomalý a nemotorný.

Nyní paleontologové identifikovali dva nové druhy spinosauridů Ceratosuchops inferodios a Riparovenator milnerae, kteří spinosaura ze slavného filmu alespoň chováním mohli připomínat. Jejich neúplné fosilní kostry byly objeveny v geologickém útvaru Chilton Chine na jihozápadním pobřeží ostrova Wight v Británii. Oba druhy žily současně v období rané křídy před 125 miliony let.

I když jde o neúplné kostry, vědci dokázali tyto neptačí dinosaury rekonstruovat. Na délku měřili 9 metrů, takže obřím rozměrům této skupiny zvířat dostáli.

Oba nové druhy měly metr dlouhé lebky a úzké, štíhlé čelisti, což je pro spinosauridy typické. Jejich lebky zdobila v oblasti nad očima řada malých rohů a boulí. Zvířata neměla ploutevní ocas ani trny s blánou na hřbetu, šlo o suchozemské predátory uzpůsobené k životu na pevnině.

Podle paleontologů lovili tito spinosauridi tak, že stáli u řeky a chytali ryby. Jejich tělesná stavba však naznačuje, že svedli pronásledovat také suchozemská zvířata.

Spinosauridi se mohli nejprve vyvinout v Evropě a pak migrovali do Asie, Afriky a Jižní Ameriky. „Paleografická rekonstrukce naznačuje evropský původ Spinosauridů,” potvrdil Chris Barker, student na Southamptonské univerzitě, který se na prozkoumávání fosilií podílel.

Zdroj: Scientific Reports