Astronomové odhalili v centru Mléčné dráhy tisíce tajemných vláken

Snímek byl zkonstruován z dat shromážděných v posledních třech letech / SAORO/Northwestern University
Vysoce citlivý radioteleskop MeerKAT v Jižní Africe pořídil snímky, na kterých vědci nalezli v centru Mléčné dráhy zhruba tisícovku struktur v podobě úhledně a pravidelně uspořádaných magnetických vláken o délce až 150 světelných let.

Tato vlákna byla v centru naší galaxie pozorována už v roce 1980. „Dlouho jsme jednotlivá vlákna studovali krátkozrakým pohledem,” řekl astrofyzik Farhad Yusef-Zadeh z americké Severozápadní univerzity.

Astronomové si nyní na snímcích ultracitlivého radioteleskopu MeerKAT v Jižní Africe všimli skoro tisícovky těchto vláken. „Nyní konečně vidíme velký obraz, panoramatický pohled plný vláken,” cituje deník DailyMail astronoma. Výsledky práce jeho týmu jsou dostupné na webu arXiv.

Pozorování centra Mléčné dráhy je obtížné, nachází se v něm totiž hustá oblaka prachu a plynu blokující některé vlnové délky světla. MeerKAT je jedním z nejpokročilejších raioteleskopů na světě. Pohled do galaktického centra astronomům umožňuje od roku 2016.

Snímek byl zkonstruován z dat shromážděných v posledních třech letech. Ukazuje oblast v rádiových vlnových délkách s bezkonkurenční jasností a hloubkou. Yusef-Zadeh se svým týmem použil techniku k odstranění pozadí na snímku zkonstruovaném z 200 hodin pozorovaných dat a odhalil tyto magnetické struktury rozmístěné v kupách kolem galaktického centra.

Výzkumníci stále nevědí, co jsou tato magnetická vlákna zač. Podle dřívějších studií obsahují elektrony kosmického záření, které v nich rotují rychlostí světla. Nová data z radioteleskopu ale přeci jen umožnila některé nové informace.

Zdá se, že magnetická pole jsou zesílena po celých délkách vláken. Astronomové v získaných datech také objevili stopy po supernově, její odlišná radiační signatura však nasvědčuje tomu, že s vlákny nějak nesouvisí.

Vlákna jsou rozmístěna v rovnoměrných shlucích, připomínají například struny harfy, a není jasné proč. „Pokaždé, když odpovíme na jednu otázku, vystane jich hned několik dalších,” přiznal Yusef-Zadeh.

Vědci budou detailněji zkoumat každé vlákno zvlášť. Chtějí zjistit mechanismus urychlující elektrony ve vláknech a zjistit, zda tyto struktury souvisejí s obřími rádiovými bublinami objevenými v roce 2019 v „srdci” Mléčné dráhy.

Zdroj: DailyMail, arXiv