Vědci objevili unikátní bakterii s rozměry mouchy domácí

Bakteriální DNA je v tomto případě zabalena do membránového vaku / Pixabay
Biologové objevili dosud největší bakterii, která měří dva centimetry. Má neobvyklé vlastnosti, které mohou prozradit něco o evoluci komplexnějších buněk. Zároveň vyvrací naše přesvědčení o tom, jak velké mohou bakterie být.

Většina druhů bakterií měří pouze mezi jedním až pěti mikrometry. Dosud největší objevená bakterie Thiomargarita namibiensis měří 750 mikrometrů (0,75 milimetru). Vědci však objevili novou bakterii gigantických rozměrů. Měří 9000 mikrometrů (0,9 centimetru), přičemž největší zástupce této skupiny měří až dva centimetry.

Bakterie svými rozměry rovnajícími se mouše domácí boří naše představy o velikostech bakterií, píše se na webu NewAtlas. Podle vědeckých předpokladů omezuje rozměry bakterií vzdálenost, kterou mohou urazit molekuly, jež si bakterie vyměňují s prostředím. Pokud živiny cestu z vnější membrány do nitra buňky nezvládnou a toxiny nemohou opustit vnitřní prostor buňky, nemůže být tento organismus životaschopný.

Podle výsledků studie publikované na webu bioRxiv to nově objevená buňka vyřešila vakem, který je naplněný vodou. Ten tvoří zhruba 73 procent objemu buňky a tlačí buněčný obsah proti vnější membráně. Molekuly tedy nemusejí cestovat přes celou šířku jednobuněčného organismu.

Jedná se o podobný mechanismus, jaký stojí za velkými rozměry předchozího rekordmana  T. namibiensis. Na základě výsledků genetické analýzy proto vědci objevenou bakterii zařadili do stejného rodu, přičemž dostala jméno Thiomargarita magnifica.

Ona přitom není unikátní pouze svými rozměry. Disponuje rovněž masivním genomem o 11 milionech bází a zhruba 11 000 genech. To je třikrát více než v případě většiny bakteriálních genomů.

Genom je však repetitivní. Obsahuje více než půl milionu kopií určitých sekvencí. Bakteriální DNA je v tomto případě zabalena do membránového vaku. To je běžné pro složitější formy života, bakteriální DNA normálně proplouvá buňkou. Tím se stírá hranice mezi dvěma hlavními klasifikacemi forem života - prokaryoty a eukaryoty.

Zdroj: NewAtlas, bioRxiv