Mobilní telefony mohou rušit navigační systémy letadel, a to i v letovém režimu

Signály Wi-Fi mohou rušit určité obrazovky v kokpitu letadla / Pixabay
Američtí odborníci zjistili, že displeje v některých typech letadel jsou citlivé na rádiové signály. Toto rušení může pocházet z mobilních zařízení cestujících při využívání Wi-Fi komunikace za letu. Až 70 letadel po celém světě může stále používat zranitelné displeje.

Mobilní telefony mohou stále představovat reálné riziko pro bezpečnost některých letadel, i když jsou v režimu, který je údajně pro let bezpečný. Funkce na většině mobilních telefonů zakáže komunikaci s mobilními sítěmi, ale umožňuje použití signálů Wi-Fi, které ale mohou rušit určité obrazovky v kokpitu.

V roce 2014 byla objevena chyba, která způsobuje závadu některých obrazovek například v Boeingu 737 Next Generation rušením rádiových signálů. Takové rádiové signály mohou být vytvořeny Wi-Fi, mobilními hovory a externími zdroji, jako je například meteorologický radar.

V roce 2014 vydala vláda USA lhůtu pro všechny operátory, aby nahradily zranitelné jednotky do listopadu 2019, ale některé z nich jsou stále používány. Společnosti United Airlines a American Airlines disponují již většinou spolehlivými obrazovkami – jen u cca 21 letadel je ještě nutné provést aktualizaci před listopadovým termínem. Letecká společnost Ryanair údajně prohlásila FAA v roce 2014, že její flotila obsahovala 707 dotčených jednotek společnosti Honeywell, a argumentovala tím, že požadavek nahradit všechny tyto displeje „ukládá provozovatelům vysoké a zbytečné finanční zatížení“.

Nyní společnost Ryanair oznámila, že dokončila kontrolu a „všechny dotčené displeje byly nahrazeny v souladu s doporučeními FAA“. Výrobce vadných obrazovek, Honeywell Aerospace, prohlásil, že až 70 letadel může stále mít nekvalitní zobrazovací jednotky. Dodali však, že neexistují žádné důkazy o tom, že tato letadla jsou v provozu a mnoho jednotek by tak mohlo být na letadlech nebo simulátorech ve výslužbě.

Směrnice o nahrazení potenciálně zranitelných zobrazovacích jednotek byla vydána americkou Federální leteckou správou (FAA) v listopadu 2014. „Navrhujeme tento příkaz k zachování letové způsobilosti, abychom zabránili ztrátě kritických informací o letu, které se posádce letadla zobrazují během důležitých fází letu, jako je přistávání nebo vzlet,“ oznámila agentura v té době. Takové problémy „by mohly vést ke ztrátě řízení letounu v nadmořské výšce, která není dostatečná pro obnovu letu.“ V této době agentura dala provozovatelům leteckých společností pětiletou lhůtu na modernizaci v rámci splnění norem letové způsobilosti.

Výrobce zobrazovacích jednotek Honeywell Aerospace původně FAA oznámil, že 10 000 kusů – což odpovídá téměř 1 700 letadlům – bylo pravděpodobně zasaženo zmíněným problémem, a to včetně 1 300 letadel registrovaných v USA. Mluvčí Honeywell řekl, že 8 000 podezřelých komponentů už bylo nahrazeno a cca 400 modernizováno.

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama