Nový proudový letoun L-39NG obstál v únavové zkoušce pěti životních cyklů

Letoun L-39NG je efektivní proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku / AERO Vodochody AEROSPACE
Proudový letoun L-39NG úspěšně zvládl náročné únavové zkoušky a má za sebou pět nasimulovaných životních cyklů, tedy celkem pětkrát pět tisíc letových hodin v tvrdém spektru zatěžování.

Zkoušky probíhají na třetím prototypu 7003 ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze. Zkušební prototyp prokázal, že L-39NG má zhruba trojnásobnou životnost ve srovnání s jeho legendárním předchůdcem L-39 Albatrosem.

Po prověřených pěti životních cyklech letounu L-39NG nyní probíhá kompletní nedestruktivní prohlídka jeho draku. V únavové zkoušce se bude dále pokračovat.

Na začátek roku 2022 je naplánovaná simulace ještě šestého života, poté proběhne zkouška reziduální pevnosti až do 120 procent povoleného provozního zatížení a následovat budou další únavové cykly podvozku, který je navržen jako extrémně odolný. Nakonec ve spolupráci se špičkovými pracovišti Českého vysokého učení technického v Praze proběhne materiálová analýza. 

Letoun L-39NG je efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení.

Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.

Zdroj: AERO Vodochody AEROSPACE

Mohlo by vás zajímat

Reklama