- Petr Hájek
- Doprava
- 18. července 2018
- 09:55
Proč je většina jachet bílá, přitom nákladní nebo rybářské lodě mají všechny barvy duhy?
Proč tomu tak je, když uvážíme, že nátěr je na lodi asi stejně jen proto, aby chránil před korozí?
Odpověď je taková, že je to naprosto jedno – kontejnerové lodě nesledují trendy a volí si barvu výhradně takovou, aby byla co nejlevnější, popřípadě reprezentovala jejich značku. Ale právě u lodí typu „jachta" je bílá barva použita schválně: jde o to, že když máte loď natřenou bílou barvou, tak nemusí klimatizace tolik pracovat (stejný efekt samozřejmě platí i pro jiné věci – vaše šaty, vaše auto nebo váš dům). U auta to mimochodem kdysi testovala legendární sestava z Mythbusters.
Když je totiž něco pokryté bílou barvou, tak to odráží sluneční záření co nejvíce zpět, takže ho i nejméně pohltí a logicky se pak i nejméně ohřeje. Navíc, jachty se pohybují v absolutní většině v místech s tropickým prostředím, takže je zbytečné loď ještě dále ohřívat tmavší barvou.
Ale jistě budete souhlasit, že je tu i pocit psychologický – dívat se na krásně čistě bílou loď na jedné straně a pak do modré mořské hlubiny, to tvoří dokonalý kontrast. I pro lidi je to dnes jasná podvědomá „dovolenková" asociace.
Ale to není vše: zrovna u jachet se totiž používá dnes jako majoritní materiál, z kterého jsou vyráběny, skleněné vlákno. Celý proces je to poměrně složitý (velká kostra ze skla a do ní se lije nějaká ta epoxidová pryskyřice). A je tu i ten drobný faktor, že když se do barvy hned při výrobě přidá pigmentace (obvykle zrovna bílé barvy), nemusí se pak loď ve finále natírat. Přidat jinou barvu by šlo, ale zbytečně by to výrobní proces prodražilo.
To ale platí pro osobní jachty. Lodě vojenské jsou spíše šedé až zelené, aby zanikaly na horizontu s mořem a jiné lodě a letadla by měla problém je spatřit.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email