Vize budoucnosti aneb Chytrá auta potřebují chytré silnice

Autonomní vůz bude přesně vědět, co ho v křižovatce čeká, ještě před tím, než do ní vůbec vjede / Bosch
Budoucnost robotických aut, potažmo vize uceleného systému městské dopravy založené na samořídících vozidlech, se neobejde bez robustního mobilního spojení a inteligentní dopravní infrastruktury.

Autonomní vozidla bezesporu představují budoucnost silniční dopravy, především ve městech. Protože 98 procent všech nehod zapříčiní lidská chyba, koordinovaný provoz je plynulejší než silnice ucpané naštvanými řidiči, a tak dále.

Výhody robotických aut si zkrátka není těžké představit, výrazné rozšíření samořídících vozů ovšem předpokládá zcela novou telekomunikační a dopravní infrastrukturu. Je totiž mrháním výpočetní kapacitou vozu a méně bezpečné, pokud v tom necháme robota samotného.

Naopak se provoz jednotlivých autonomních vozidel i celého ekosystému na silnici výrazně zefektivní, když co nejvíc účastníků spolu propojíme. Tak, že bude každý vůz, prostředek hromadné dopravy či kolo městského bikesharingu neustále hlásit svoji polohu všem ostatním, zatímco nějaká forma „centrálního mozku města“ bude koordinovat dopravu jako celek. Pokud někde praskne potrubí, ústřední dispečink to dá vědět všem vozidlům v okolí, která si to navíc řeknou i mezi sebou a informace o povaze překážky na silnici si upřesní.

Ahoj, tady křižovatka

Přinejmenším v aglomeracích ovšem budou k takovéto digitální dopravní síti připojeny také semafory, značky a všemožná čidla. To opět ulehčí robotům práci, kteří si situaci v křižovatce nebudou muset zjišťovat sami pomocí svých senzorů. Křižovatka sama rozhlásí na všechny, kterých se to týká, jaké má prostorové dispozice, kolik se v ní a v přilehlých ulicích zrovna nachází účastníků provozu a samozřejmě také barvu semaforů.

Autonomní vůz tak bude přesně vědět, co ho v křižovatce čeká, ještě před tím, než do ní vůbec vjede. A nejde jen o řízení dopravy jako takové. Stejným způsobem budou robotická vozidla samostatně komunikovat s parkovacími hodinami, garážemi a různým mobiliářem podél cesty.

Například senzory pohybu, které samořídícímu elektromobilu umožní za tmy zhasnout světla, pokud se široko daleko nenachází ani živáčka, a ušetřit tím trochu šťávy. V průběhu této dekády se nejenže v tomto duchu zmodernizuje vybavení kolem silnic, ale možná i výrazněji promění městské plánování. V éteru každopádně bude dost hlučno, když si každý jeden vůz na každém jednom kilometru jízdy centrem města vymění informace s desítkami či stovkami různých zařízení.

Z čehož plyne, že nejen páteří, ale vyloženě předpokladem plného uplatnění samořídících vozidel je dostatečně výkonný mobilní internet. Který právě přichází v podobě standardu 5G, který má oproti čtvrté generaci mobilních sítí o řád vyšší přenosovou kapacitu a umožňuje k internetu připojit až 100 přístrojů na metr čtvereční. Latence signálu 5G, tedy zpoždění mezi přijetím a odesláním dat, činí jednu milisekundu a je tedy oproti 4G dvěstěkrát nižší. Takto krátká reakční doba je klíčová, pokud jde o lidské životy, tedy třeba právě v silniční dopravě.

Na cestě do zítra

Až mobilní sítě standardu 5G jsou tedy vůbec schopny přenést silniční dopravu do samořídící budoucnosti. Na integraci chytrého vozu a nejrychlejšího internetu již pilně pracují například švédský poskytovatel 5G technologií Ericsson a vývojáři autonomních systémů Veoneer. Společně se podíleli na vývoji poloautonomního Volva, které již obsahuje některé funkce podobné těm popsaným v úvodu článku. Tyto vozy například sami zareagují na průjezd vozu s modrým majákem.

Jiný projekt tohoto druhu realizuje Ericsson se stockholmským start-upem Einride. Elektrovozítko jménem Pod nemá kabinu, zato se do něj vleze až 15 europalet nákladu do 20 tun celkové hmotnosti. Už přes dva roky jich několik obsluhuje skladiště DB Schenker v Jönköpingu, přičemž od května 2019 smějí jezdit také po přilehlých veřejných komunikacích, což mimochodem představuje světové prvenství. V okamžiku, kdy Pod vyjede z brány na silnici, připojí se k němu pro všechny případy operátor, který prostřednictvím 5G může dálkově ovládat až deset Podů najednou.

Tak nějak si lze představit střednědobou budoucnost robotické silniční dopravy. Tedy že budeme využívat čím dál pokročilejší technologie asistenčních systémů, jaké už vídáme v moderních vozech. A pomalu zavádět poloautonomní vozidla jako je Einride Pod. Rozšíření 5G umožní nejen postupné propojování účastníků provozu a senzorů podél vozovky, ale také třeba velmi efektní infotainmentové systémy. Pokud nebudete muset předním sklem sledovat provoz, tak proč si na něm nepustit film nebo zprávy. Vysokovýkonný mobilní internet tedy nebudou potřebovat jen samořídící auta, aby jezdila bezpečněji, ale také jejich pasažéři, aby se v nich nenudili.

Mohlo by vás zajímat

Reklama