Nová technologie pneumatik s integrovanými sněhovými řetězy usnadní jízdu v zimě

Technologie pneumatiky s integrovaným sněhovým řetězem má podobu obutého kola, které je opatřeno radiálními drážkami v pravidelných rozestupech / Kia Corporation
Opakovaně použitelná technologie společnosti Kia Corporation využívá klíčové vlastnosti slitin s tvarovou pamětí, tedy schopnosti vracet se do původního tvaru. Jednoduchým stiskem tlačítka se uvnitř kola s pneumatikou aktivuje speciální slitina, která začne fungovat jako sněhový řetěz.

Technologie pneumatik s integrovanými sněhovými řetězy využívá moduly ze slitiny s tvarovou pamětí, které jsou zabudovány dovnitř kola s pneumatikou. Moduly se dle webu automobilky za působení elektrického proudu vysunou ven, a plní tak funkci ‚sněhového řetězu‘.

Uvedená technologie – na rozdíl od klasických sněhových řetězů s obtížným nasazováním a sundáváním – umožňuje jednoduchým stiskem tlačítka automaticky aktivovat sněhové řetězy ze slitiny s tvarovou pamětí, a zvýšit tak bezpečnost jízdy na vozovkách pokrytých sněhem.

„Tato inovace, která se doufejme jednoho dne objeví na vozech Kia a Hyundai, dokládá naše zasazení proměňovat vyspělé technologie v praktická řešení, z nichž mají zákazníci prospěch,“ uvedl Joon Mo Park, vedoucí týmu vývoje pokročilých technologií pro podvozky. „Budeme pokračovat ve vývoji technologií s přidanou hodnotou pro zákazníky, zvyšujících bezpečnost a praktičnost našich vozidel.“

Technologie pneumatiky s integrovaným sněhovým řetězem má podobu obutého kola, které je opatřeno radiálními drážkami v pravidelných rozestupech (podobně jako např. pizza); v těchto drážkách jsou pak zabudovány moduly ze slitiny s tvarovou pamětí.

Uvedená technologie je postavena na schopnosti slitin s tvarovou pamětí se po vystavení účinkům elektrického proudu vracet do původního tvaru. Za běžné jízdy je slitina s tvarovou pamětí uvnitř kola stlačena do tvaru písmene ‚L‘, a není tak v kontaktu s povrchem vozovky.

Stiskem tlačítka se sepne elektrický obvod, který nutí slitinu s tvarovou pamětí vrátit se do původního tvaru; materiál změní tvar na ‚J‘, čímž se modul vytlačí ven z pneumatiky, kdy díky kontaktu s vozovkou zlepšuje záběrové schopnosti, stabilitu a bezpečnost na zasněžených cestách.

Pokud by se vzorek pneumatiky běžnou jízdou opotřeboval až k povrchu modulů, řidič tento stav snadno pozná, aby pneumatiky včas vyměnil za nové. Na technologii byly podány patentové přihlášky v Jižní Koreji a Spojených státech.

Společnosti Kia a Hyundai Motor mají v plánu věnovat se dalšímu vývoji technologie i zkouškám životnosti a funkčnosti, resp. následně absolvovat homologační zkoušky za účelem sériové výroby pneumatik. 

Zdroj: Kia Corporation

Mohlo by vás zajímat

Reklama